Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 08.04.2019

KW_TAGS

Praca przemysł motoryzacyjny

 Samochody towarzyszą nam od ponad 100 lat. Ich produkcja na dobre rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych Ameryki pod koniec XIX wieku. W początkowym okresie były one dobrem luksusowym zarezerwowanym jedynie dla najbogatszych. Dopiero Henry Ford i wprowadzenie linii montażowej rozpoczęło produkcję masową. Premiera Forda Model T w 1914 i jego sprzedaż w postaci ponad 500 tys. egzemplarzy na dobre wprowadziło nas w erę masowej produkcji samochodów. Obecnie auta widzimy na każdym kroku. Jest to integralna część naszego życia. Z tego powodu warto przyjrzeć się, jak wygląda kondycja przemysłu motoryzacyjnego.

Przemysł motoryzacyjny w Polsce

Czemu przemysł motoryzacyjny miałby nas interesować? Przecież od dawna nie możemy pochwalić się rodzimym autem. Tymczasem, o czym wiele osób nie wie, Polska jest jednym z kluczowych graczy na rynku motoryzacyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym temacie wypowiada się Jakub Kowalczyk – Konsultant w firmie manaHR:

„Produkcja pojazdów samochodowych, części oraz akcesoriów motoryzacyjnych z roku na rok jest coraz większa. Przekłada się to na wzrost zatrudnienia w Polsce, które według Raportu Polskiego Związku Przemysłu motoryzacyjnego wyniosło w 2017 roku 203 tys.”.

Zmiany w przemyśle motoryzacyjnym

Przemysł motoryzacyjny 20 lat temu i ten, który mamy obecnie różnią się od siebie diametralnie. Patrząc w przyszłość – zmiany będą jeszcze większe. Motoryzacja to obszar, który będzie przeżywać w najbliższych latach prawdziwą rewolucję.

Powodem tego zjawiska jest zmiana stosunku społeczeństwa do samochodów. Jego posiadanie przestało być wyznacznikiem prestiżu i pozycji społecznej. Obecnie ludzie coraz bardziej stawiają na elastyczność, wygodę i oszczędność. Po co kupować własne auto, o które trzeba dbać, naprawiać w razie awarii, a do tego jeszcze po kilku latach użytkowania jego wartość spadnie o ponad połowę, kiedy na rynku obecna jest idea carsharingu? Polega ona na wspólnym użytkowaniu samochodu przez różne osoby. Dzięki temu mogę dojechać tam, gdzie chcę i potrzebuję, a przy tym nie tracę czasu i pieniędzy na utrzymanie własnego auta. Dla branży motoryzacyjnej jest to problem – oznacza bowiem spadek sprzedaży samochodów.

Wzrost znaczenia ekologii

Coraz większy nacisk kładzie się na ekologię. Samochody elektryczne w najbliższej przyszłości mają wyprzeć auta napędzane tradycyjnym paliwem. Warto również wspomnieć, że nim to się stanie, te auta, które ciągle napędzane są benzyną lub innymi, nieekologicznymi źródłami energii, również stają się coraz bardziej przyjazne dla środowiska.

Ekologiczność dotyczy nie tylko formy napędu samochodu, lecz również ich produkcji. Według raportu branży motoryzacyjnej 2018/2019, wydanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, produkcja samochodów rośnie od 2013 roku. Jednak, co warto podkreślić, producentom udało się osiągnąć wzrost produkcji, nie zwiększając jej negatywnego wpływu na środowisko naturalne! Łączna emisja CO2 z produkcji samochodów spadła w ciągu ostatniej dekady o 23,7 %, a ilość wody zużytej do produkcji jednego samochodu zmniejszyła się aż o 31% w porównaniu z 2008 rokiem.

Działania R&D

Rosnące wymagania konsumentów oraz konieczność bycia konkurencyjnym na rynku wymusza na przedsiębiorstwach motoryzacyjnych inwestycje w działania z zakresu badań i rozwoju. Według wspomnianego już wcześniej raportu wydanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, dostawcy samochodów w Unii Europejskiej inwestują co roku aż 53,8 mld EUR w innowacje.

Aby innowacyjne rozwiązania powstały, potrzebni są do tego wysoce wykwalifikowani specjaliści. Pracują oni w dziale R&D, który to w ostatnich latach stał się wyznacznikiem atrakcyjności biznesu. Coraz więcej firm docenia ten obszar i inwestuje w niego – wiedzą, że dzięki temu będą o krok przed konkurencją.

W obszarze R&D w branży motoryzacyjnej pracują, między innymi:

  • Inżynier konstruktor, który jest odpowiedzialny za opracowywanie projektu i konstruowanie produktów.
  • Inżynier ds. testów, który przygotowuje oraz prowadzi pomiary i testy.
  • Kierownik ds. projektowania i konstrukcji, który nadzoruje proces projektowania i konstrukcji.

Zarobki w dziale R&D

Praca w dziale R&D jest niezwykle kreatywna, a do tego satysfakcjonująca – to od tego działu pochodzą przełomowe innowacje, które następnie są wprowadzane w firmie. W związku z tym wysoki poziom wynagrodzeń w tym obszarze nie może nas dziwić.

Firma manaHR postanowiła przyjrzeć się wynagrodzeniom oferowanym w dziale badań i rozwoju. Swoje dane przedstawiła w Motoryzacyjnym Raporcie Płacowym. W badaniu udział wzięły aż 123 firmy – w tym najwięksi gracze na rynku. Wybrani uczestnicy badania to: Adient Poland, Cooper Standard Automotive Polska, Faurecia Automotive Polska. Hutchinson Poland, Kirchhoff Polska, Mercedes-Benz Manufacturing Poland, Sitech, Toyota Motor Manufacturing Poland czy TRW Polska.

Według danych zebranych przez firmę manaHR zarobki w dziale R&D przedstawiają się następująco (mediana miesięcznej płacy całkowitej PLN brutto):

  • Inżynier konstruktor – 6 479 PLN
  • Inżynier ds. testów – 6 853 PLN
  • Kierownik ds. projektowania i konstrukcji – 12 721 PLN

Wynagrodzenia pracowników badań i rozwoju są bardzo atrakcyjne. Znacząco przekraczają one średnią krajową, nie wspominając już o płacy minimalnej. Za najlepszych z najlepszych trzeba jednak płacić – czego świadomość ma coraz więcej przedsiębiorstw. Zaprezentowane wysokie zarobki są potwierdzeniem tej tezy.

Dobrzy specjaliści kluczem do bycia liderem na rynku

Branża motoryzacyjna przeszła wiele zmian – a jeszcze więcej dopiero przed nią. Rosnące oczekiwania konsumentów, większe znaczenie ekologii, idea carsharingu – wszystko to wymusza na producentach przeznaczenie dużych nakładów na innowacje. Zadowoleni w tej sytuacji mogą być najwyższej klasy specjaliści, którzy interesującą i rozwijającą pracę znajdą w działach R&D, gdzie za godziwe wynagrodzenie będą wspierać przedsiębiorstwa w byciu konkurencyjnym na rynku.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

PR-imo

Będzie coraz mniej absolwentów informatyki - prognoza do 2020 roku

Mimo rosnącego zapotrzebowania na programistów, liczba absolwentów kierunków informatycznych w Polsce nadal spada, alarmują eksperci ze szkoły...

PR-imo

Tego nie mówi się o backupie strony i poczty – aż 1400 proc. różnicy...

Ponad 80 proc. polskich firm doświadczyło przynajmniej jednego cyberataku w 2017 roku. Mimo tego nadal rzadko porusza się kwestie związane z backupem...

Wolontariat pracowniczy coraz ważniejszym narzędziem motywacyjnym

35 proc. polskich menadżerek i menadżerów uważa wolontariat kompetencji za jedno z najlepszych narzędzi CSR w pracy.

dotPR

Pewnym krokiem w przyszłość: Mid Europa Partners inwestuje w intive

Monachium, Niemcy – ogłoszenie porozumienia w sprawie przejęcia intive przez Mid Europa Partners stanowiło doskonałe zwieńczenie 2018 roku – w ostatnim...

Praca przemysł motoryzacyjny

Kogo potrzebuje przemysł motoryzacyjny?

Samochody towarzyszą nam od ponad 100 lat. Ich produkcja na dobre rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych Ameryki pod koniec XIX wieku. W początkowym...

LIFETUBE I FANTASY EXPO

LifeTube, największa sieć partnerska YouTube w regionie CEE i Fantasy Expo, najszybciej rosnąca agencja gamingowa w Polsce, łączą siły.

Rzecz o kreatywności. Nowe trendy na rynku pracy

Efektywność. Kreatywność. Produktywność. Co im sprzyja? A co przeszkadza? Obalamy mity o tak zwanych multitaskingu i brainstormingu.

PR-imo

Boom na programistów potrwa do 2030 roku - prognoza ekspertów

Polska potrzebuje przynajmniej 12 lat na rozwiązanie problemu z niedoborem specjalistów IT, alarmują eksperci. Tymczasem maleje deficyt programistów w...