Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 14.09.2018

KW_TAGS

CPV-klient-zamawiajacy

Wspólny Słownik Zamówień (Common Procurement Vocabulary, CPV) to ujednolicona klasyfikacja zamówień publicznych. Jej podstawowym zadaniem jest standaryzacja tworzonych przez zamawiających opisów przedmiotów zamówień.

Kody CPV zostały wprowadzone na rynku zamówień publicznych w państwach Unii Europejskiej rozporządzeniem (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) oraz dyrektywami 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącymi procedur udzielania zamówień publicznych w zakresie zmiany CPV. Z czasem pojawiło się nowe, zastępujące poprzednie rozporządzenie Komisji WE nr 213/2008 z 28 listopada 2007 r. Obowiązuje ono od 15 września 2008 r.

Klasyfikacja kodów CPV służy przede wszystkim ujednoliceniu terminologii wykorzystywanej podczas opisu przedmiotu zamówienia przez podmioty zamawiające. Obowiązek jej stosowania w ramach polskiego porządku prawnego wprowadziła w art. 30 ust. 7 ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.

Struktura kodów CPV jest dość prosta i ma postać drzewa, w którym szersza kategoria „rozgałęzia” się na węższe podkategorie. Każdy kod składa się w sumie z 9 cyfr w następującym układzie 00000000-0. Znaczenie poszczególnych cyfr jest następujące:

  • dwie pierwsze oznaczają działy (11000000-0) np. 03000000-1 Produkty rolnictwa, hodowli, rybołówstwa, leśnictwa i podobne
  • trzy pierwsze oznaczają grupy (11100000-0) np. 03100000-2 Produkty rolnictwa i ogrodnictwa
  • cztery pierwsze oznaczają klasy (11110000-0) np. 03110000-5 Rośliny uprawne, produkty warzywnictwa i ogrodnictwa
  • pięć pierwszych oznacza kategorię (11111000-0) np. 03111000-2 Nasiona
  • cyfry od szóstej do ósmej służą doprecyzowaniu kategorii (00000111-0) np. 03111600-8 Nasiona słonecznika
  • cyfra dziewiąta pełni funkcję kontrolną (00000000-1)

Powyższy opis dotyczy tzw. głównego słownika kodów CPV. Oprócz niego istnieje słownik tzw. uzupełniający, który pozwala rozszerzyć opis przedmiotu zamówienia. Taki kod składa się z alfanumerycznego ciągu znaków (aa11-1) wraz z opisem umożliwiającym dalsze precyzowanie zamawianych towarów lub usług.

Słownik kodów CPV – przynajmniej w teorii – ujednolica opisy przedmiotów zamówienia. Praktyka postępowań prowadzonych ponad granicami pojedynczego państwa pokazuje, że niejednokrotnie pomimo obowiązku korzystania z tego narzędzia, dochodzi do pomyłek i nieporozumień. Przyczyną są różnice w tłumaczeniach opisów poszczególnych kodów z języka angielskiego, w którym wspólny słownik został opracowany, na języki narodowe. W efekcie często zdarza się, że ten sam kod CPV jest trochę inaczej opisywany np. w języku polskim a inaczej we francuskim.

Wymusza to przede wszystkim na wykonawcach startujących w przetargach prowadzonych poza Polską bardziej uważne zapoznanie się z zakresem przedmiotowym poszczególnych kodów CPV. Tylko w ten sposób można uniknąć niepotrzebnych kosztów ponoszonych choćby na tłumaczenie dokumentacji.

 
Redakcja PortalZP.pl

 

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

dotPR

Niech wnętrze mieszkania zaskakuje

Łazienka w sypialni, akwarium nad łóżkiem czy w umywalce, schowane w szafie biurko lub warsztat czy efektowne malunki na ścianie – to tylko niektóre...

PR-imo

Debiut na giełdzie i zagraniczna ekspansja - TestArmy Group...

Nieprzetestowane oprogramowanie może okazać się nie tylko niewiele warte, ale przede wszystkim niebezpieczne. Wiedzą o tym założyciele TestArmy Group, a...

Pierwsze marketingowe reakcje na Brexit

W Real Time Marketingu liczy się pomysłowa reakcja na nieoczekiwane zdarzenia. Zawsze wspólnym celem jest wywołanie zainteresowania ze strony odbiorców,...

Powiadomienia przedsiębiorców o produktach niebezpiecznych

Samochody marki Range Rover oraz Range Rover Sport Przedsiębiorca JLR POLSKA Sp. z o.o. powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że...

CPV-klient-zamawiajacy

CPV - aby zamawiający mógł porozumieć się z wykonawcą

Wspólny Słownik Zamówień (Common Procurement Vocabulary, CPV) to ujednolicona klasyfikacja zamówień publicznych. Jej podstawowym zadaniem jest...

Opakowania z nadrukiem

Podnieś rozpoznawalność swojej marki – postaw na opakowania z...

Oryginalne opakowanie produktu to jeden z najważniejszych elementów, który wpływa na rozwój i rozpoznawalność marki, zdecydowanie ułatwiając przy tym...

Consulting and more

6 porad, jak dział IT może efektywniej wpłynąć na rozwój firmy

Działy IT powinny pełnić funkcję źródła nowych inspiracji w polskich firmach – mówił Daniel Kierdal na tegorocznej konferencji OSEC Forum. Wdrażając...

Powiadomienia przedsiębiorców o produktach niebezpiecznych [UOKiK]

UOKiK opublikował informację związaną z samochodami marki OPEL ASTRA J/GTC, VIVARO B i marki Honda, modele: Civic, CR-V, FR-V, Jazz i Legend