Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 05.07.2017

KW_TAGS

Audyt SEO

Nie istnieje jeden szablon według którego można przeprowadzić każdy audyt. Bardzo wiele zależy od specyfiki strony i jej sposobu prowadzenia działalności. Jest jednak kilka punktów, które powinny znaleźć się w audycie i które każda agencja wykonująca tego typu analizę zawrze w swoim raporcie.

Pamiętajmy, że raporty będą wyglądały zupełnie inaczej w przypadku sklepów internetowy (e-commerce), inaczej w przypadku witryn informacyjnych (stron www i blogów firmowych) oraz inaczej w przypadku landing page-y.

Podstawowe pytanie – czy potrzebuję audytu SEO?

Odpowiedź jest prosta - tylko jeśli jesteś w posiadaniu własnej strony interenetowej. Jeśli przedsiębiorstwo zajmuje się np. handlem obwoźnym i nie posiada własnej www, to jest to jeden z nielicznych przypadków, kiedy audyt SEO będzie zbędny.

Cel audytu

Podstawowym zadaniem audytora jest znalezienie błędów na stronie, oraz przygotowanie rekomendacji, po zastosowaniu których błędy te zostaną wyeliminowane.

Efektem prac będzie:

  • Wyższa pozycja kluczowych fraz przenoszących do naszego sklepu lub serwisu, w wynikach wyszukiwania
  • Wzrostu ruchu na stronie www
  • Zwiększenie konwersji zakupowych

Zakres audytu SEO:

Jak wspomniałem, audyt SEO będzie różny w zależności od audytowanego serwisu, jednak jest kilka stałych elementów, które audyt powinien zawierać:

  • Informację o prawidłowo dobieranych tytułach stron (title)
  • Informacje o prawidłowo dobieranych opisach podstron (meta description)
  • Informacje o ilości i jakości adresów (URL) prowadzących do naszej witryny
  • Informacje o ilości i jakości adresów (URL) znajdującej się w naszej witrynie i odsyłających poza nasz serwis
  • Informacje o ilości i jakości adresów (URL) rozprowadzających ruch po naszej witrynie
  • Odpowiednie rozmieszczenie nagłówków h1,h2,h3
  • Ustawienie adresów kanonicznych (canonical)
  • Odpowiednie oznaczenie danych strukturalnych (Rich snippets)
  • Zestaw rekomendowanych komend i wytycznych dla robotów wyszukiwarki
  • Wyniki testów prędkości ładowania strony
  • Wyniki testów wielkości grafik i rekomendacje związane z ich kompresją
  • Poprawność kodu HTML/CSS oraz skryptów java (jeśli są one zaimplementowane)
  • Informacje przygotowane powinny zostać zarówno dla wersji desktop, jak i dla wersji mobilnej strony www.

Analizowane dane powinny odnosić się do strony głównej, strony kategorii lub strony działu, strony produktu lub artykułu, oraz do pozostałych, innych szablonów.

Jedno z częściej zadawanych pytań dotyczy czasu, po jakim zobaczymy efekt audytu SEO.

W zależności od stopnia zaniedbań, efekt może być widoczny w przeciągu jednego – dwóch miesięcy od momentu wprowadzenia poprawek. Należy również pamiętać że niektóre z poprawek wymagają systematycznej pracy i całkowity efekt będzie widoczny dopiero po 5-6 miesiącach.

Koszt audytu SEO

Najtańsze są oczywiście „darmowe audyty SEO”, który można znaleźć na pęczki w internecie. Niestety, najczęściej wartość tych audytów jest równa nakładom na nie poniesionym. Jeżeli chcemy, aby audyt został zrobiony profesjonalnie, to nad naszą witryną musi usiąść specjalista SEO i w poświęcić na nią kilka roboczogodzin. Koszt uzależniony jest od wielu czynników, audyt prostej strony www nie powinny kosztować więcej niż 500zł, jeśli chodzi natomiast o rozbudowy sklepy e-commerce, czy witrynę wraz z blogiem firmowym posiadającym wiele styli to będzie to wydatek rzędu 2000 do 4000 zł.

Marcin Madej
Dziennik Przedsiębiorcy
www.dziennikprzedsiebiorcy.pl

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Rozwój technologii IVR, czyli jak uporządkować ruch na infolinii?

IVR, czyli z angielskiego interactive voice response to powszechnie znane automatyczne menu głosowe w telefonie. Choć korzysta dziś z niego wiele firm...

sap-cotojest

System SAP - co to jest i dlaczego warto go wdrożyć w swojej firmie?

W Polsce program SAP należy do jednych z najczęściej wykorzystywanych programów wspierających zarządzanie.

Czego nie ujawniać w internecie - bezpieczeństwo w sieci

Bezpieczeństwo w internecie nigdy nie jest całkowite – zarówno zagrożenia, jak i korzyści z nim związane, zmieniają się praktycznie z dnia na dzień

Bezpieczeństwo IT w obliczu aktualnych zagrożeń

Tematyka bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach oraz instytucjach użyteczności publicznej to złożony temat. Niejednokrotnie traktowany jest on zbyt...

Czy dane finansowe Twojej firmy będą bezpieczne w chmurze?

Mimo że o cloud computing napisano już chyba wszystko, temat przetwarzania danych w chmurze nadal budzi wiele kontrowersji.

Bezpieczeństwo danych technologicznych

Bezpieczeństwo danych w firmach: jak ochronić dane w formie...

Zgodnie z art. 32 RODO każda organizacja powinna oszacowywać ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie...

Komputer dla firmy: kupno czy leasing

Zakup sprzętu komputerowego dla firmy jest jedną z podstawowych inwestycji. Co jednak bardziej się opłaca? Kupno na własność czy leasing?

Ich liczba sukcesywnie rośnie, ale czy warto mieć domenę .eu ?

Europejska domena .eu ma już niespełna dziesięć lat. Liczba adresów z rozszerzeniem .eu sukcesywnie rośnie, zbliżając się do 4 mln. Dla niektórych firm...