Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 26.06.2019

KW_TAGS

olx-raport

Obecnie osoby poszukujące pracy widząc to, jak wiele ogłoszeń jest publikowanych każdego dnia, mogą pozwolić sobie na pewien stopień „wybredności” i aplikować jedynie na te oferty, które szczególnie przyciągną ich uwagę. Jednym z elementów skutecznie wyróżniającym danego pracodawcę, a będącym właściwie standardem na zachodnich rynkach, jest podanie przez niego widełek płacowych. Dlaczego więc wiele polskich firm nadal wzbrania się przed tą praktyką?

Istnieje wiele powodów, które sprawiają, że polscy pracodawcy niechętnie podają do publicznej wiadomości wysokość wynagrodzenia na danych stanowiskach w swojej organizacji. Najczęściej podawanymi przyczynami są: kłopoty z ich dokładnym określeniem, niechęć do informowania aktualnych pracowników, ile będą zarabiały nowe osoby (szczególnie jeśli kwoty te są wyższe niż wynagrodzenie zatrudnionych już osób) oraz obawy związane z tym, że konkurencja proponuje wyższe wynagrodzenia.

W związku z tym, wiele przedsiębiorstw wybiera znacznie łatwiejsze rozwiązanie i przygotowuje standardowe oferty pracy, niezawierające propozycji wynagrodzenia. Badania przeprowadzone przez OLX Praca wykazały jednak, że zawarcie w ofercie widełek płacowych zwiększa zainteresowanie ogłoszeniem aż o 45%!

Oczywiście to rozwiązanie jest najłatwiejsze do wdrożenia w firmach, które posiadają polityki płacowe. Dzięki nim zespół rekrutacyjny jest w stanie w stosunkowo łatwy sposób określić propozycje, które powinny znaleźć się w ogłoszeniu. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w raporcie OLX Praca.

Jeśli przedsiębiorstwo nie posiada zdefiniowanej polityki płacowej, a mimo to chce publikować szczegółowe propozycje, proces nieco się komplikuje. Takie rozwiązanie jest bardziej ryzykowne, gdyż każda rekrutacja wymaga dokładnej analizy płac w firmie, jak i obowiązujących w danej branży stawek. Tego rodzaju zabiegi wymagają sporo czasu, ale jak wskazują statystyki - warto.

Dlaczego warto podjąć wysiłek?

Jest pewien argument, który przemawia do wyobraźni każdego przedsiębiorcy - umieszczenie przewidywanego wynagrodzenia w ofercie pracy jest oszczędnością finansową dla firmy. Dzięki uzupełnieniu ofert o pracę o widełki płacowe, zespół rekrutacyjny nie będzie poświęcał czasu na spotkania z kandydatami, którzy nie są zainteresowani oferowanym wynagrodzeniem, a większa liczba CV (przy dobrze napisanym ogłoszeniu) jedynie przyspieszy proces pozyskiwania realnie zmotywowanych pracowników.

Publikowanie widełek płacowych ułatwia też negocjacje. Dzięki nim, rekruterom łatwiej jest wyjaśnić swoją finalną propozycję płacową, a sama rozmowa na temat wynagrodzenia staje się mniej kłopotliwa dla kandydata, bo nie musi zgadywać, jaka kwota jest odpowiednią na danym stanowisku.

Efektem długoterminowym, wynikającym z zawarcia w ogłoszeniu propozycji wynagrodzenia jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Odkąd publikujemy w ogłoszeniu propozycję wynagrodzenia, kandydaci traktują naszą firmę jako bardziej wiarygodną. Co więcej, na poszczególne ogłoszenia otrzymujemy więcej zgłoszeń, dzięki czemu szybciej zamykamy procesy rekrutacyjne. - mówi Artur Kołpowski, dyrektor kategorii Praca.

Nie ulega wątpliwości, że warto umieszczać w ogłoszeniu widełki zarobków. Pozostaje pytanie, jak to robić dobrze?

  1. Nie należy podawać szerokiego zakresu kwot. Najlepiej, by różnica między dolną i górną stawką nie przekraczała 20%.
  2. Powinniśmy określić czy podana kwota jest stawką netto czy brutto oraz jaki rodzaj umowy oferujemy.
  3. Jeśli część wynagrodzenia to premia, należy zaznaczyć tę informację w ogłoszeniu.
  4. Należy zweryfikować poziom wynagrodzenia w regionie. Warto skorzystać z raportów, które są systematycznie uaktualniane.
  5. Jeśli chcemy uniknąć demotywowania aktualnych pracowników, realizujących obowiązki podobne do tych na rekrutowanym stanowisku, sprawdźmy czy propozycja w ofercie jest spójna z ich obecnym wynagrodzeniem. 

W niektórych branżach (np. IT) widełki płacowe w ofertach są już standardem. Jeśli w najbliższym czasie sytuacja na rynku pracy nie zmieni się, trend ten będzie postępował i zacznie obejmować kolejne obszary. Wdrożenie zarobków w ofercie już dzisiaj, daje szanse na pozytywne wyróżnienie się na tle konkurencji. Zwlekanie z tą decyzją może spowodować, że stracimy szansę na efektywne budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Praca rynek pracy raport

Jak znaleźć odpowiedniego pracownika działu produkcji?

Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie OLX Praca Know How 2019 aż 25% badanych pracodawców uważa, że w 2018 roku znalezienie odpowiednio...

Raport: E-faktury w Polsce, jakie korzyści może mieć przedsiębiorca?

W Polsce wystawia się obecnie ok. 1,5 mld faktur rocznie. Szacuje się, że zaledwie 8-11 proc. rachunków jest przesyłanych elektronicznie.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie z podziałem na województwa

[ GUS ] Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego  z dnia 29 maja 2015 r. - dane za pierwszy kwartał 2015 r. 

Promocja polskiej firmy za granicą - standaryzacja, czy adaptacja?

Wchodzenie na rynek zagraniczny wiąże się ze wszystkimi problemami wprowadzenia nowego produktu, nawet jeśli dla firmy produkt nie jest już nowy

40 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP ogranicza nadmierną...

Według badania 40,6 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP stosuje metody ograniczające koszty wynikające z niewłaściwego wykorzystania służbowych pojazdów...

Ranking: Studia MBA Perspektywy 2013

Studia MBA skierowane są do osoby z doświadczeniem menedżerskim na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla, właściciele średnich i dużych firm...

Raport - Branża leasingu raporty i prognozy

Związek Polskiego Leasingu podczas konferencji pt. „Branża leasingowa na plusie  – czy inwestycje MSP nadal będą rosły?”

olx-raport

Zarobki w ogłoszeniu o pracę problem czy zbawienie dla rekrutera?

Obecnie osoby poszukujące pracy widząc to, jak wiele ogłoszeń jest publikowanych każdego dnia, mogą pozwolić sobie na pewien stopień „wybredności” i...