Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 19.06.2019

KW_TAGS

Czego osoby poszukujące pracy oczekują od przyszłych pracodawców? Czy przedsiębiorstwa odpowiadają na te potrzeby? Badania przeprowadzone przez OLX wykazują, że oferty pracy w sekcji „Co oferujemy?” nie prezentują informacji, które pracownicy w rzeczywistości chcieliby tam znaleźć. Przedstawiamy wskazówki, które warto wdrożyć, przygotowując się do rekrutacji nowego członka zespołu. 

Gdyby zapytać kandydatów, jakie benefity najczęściej pojawiają się w ofertach firm, wymieniliby: przyjazna/miła atmosfera, atrakcyjne wynagrodzenie, elastyczne godziny pracy czy możliwość rozwoju. Zdarzają się również firmy, które wymieniają w tej części ogłoszenia wypłatę w terminie czy umowę.

Warto przypomnieć, że część „co oferujemy” powinna zawierać te elementy oferty, które według nas będą szczególnie interesujące dla kandydata, będą wyróżniać nas na tle konkurencji i będą budować nasz pozytywny wizerunek jako pracodawcy. Jeśli oferta zostanie źle skonstruowana, może nie tylko zniechęcić kandydata do złożenia aplikacji, ale również przyczynić się do negatywnej opinii na temat firmy.

Aplikujący często są sfrustrowani frazesami pojawiającymi się w ogłoszeniach. Niektórzy uznają, że są one przejawem braku ciekawych perspektyw na danym stanowisku. Jeśli mamy zamiar je dodać do ogłoszenia, lepiej ominąć część “co oferujemy”. Nadmierna ogólnikowość informacji w ogłoszeniu o pracę oraz powtarzalność używanych sformułowań również zmniejsza jego skuteczność.

Czego oczekują pracownicy?

Badania przeprowadzone na użytkownikach OLX praca wykazały trzy kluczowe potrzeby, które szczególnie często pojawiają się wśród kandydatów aplikujących na takie stanowiska, jak: kierowca, przedstawiciel handlowy, kasjer, pracownik produkcji, call center i administracja biurowa. Są to:

NORMALNOŚĆ

Kandydaci mają poczucie, że firmy przeceniają wagę benefitów w postaci owoców czy świeżej kawy, które są jedynie dodatkiem uprzyjemniającym dzień. Znacznie ważniejsza jest dla nich szeroko pojęta normalność, która dotyczy zarówno warunków pracy, narzędzi do wykonywania obowiązków, zasad współpracy, jak i relacji międzyludzkich. Krótko mówiąc pracownicy chcą pracować w bezpiecznych warunkach (np. mieć do dyspozycji sprawne i odpowiednio wyposażone auta), mieć jasno sformułowany zakres zadań i ustalone warunki współpracy (np. określony czas pracy czy sposób rozliczenia) oraz być traktowanymi z szacunkiem. Ważne jest dla nich, żeby ich praca była doceniana
i przełożony wyrażał wdzięczność, a relacje między współpracownikami były przyjazne i umożliwiały wymianę wiedzy, doświadczeń, a nawet były źródłem wsparcia.

SYMETRIA

Pracownicy zwrócili uwagę na istotę relacji z przełożonym/pracodawcą. Niestety często są one źródłem frustracji. Uczestnicy badań uznali, że czasem czują się jak dodatek do samochodu, telefonu czy kasy. Chcieliby natomiast być traktowani jak partnerzy, specjaliści w swojej dziedzinie. Szczególnie, że są przekonani, iż to pracownicy i ich zaangażowanie decydują o sukcesie firmy. Ten rozdźwięk pomiędzy oczekiwaniami a realiami obniża motywację. Jej wzrost jest możliwy, jeśli w firmie panuje poczucie wspólnotowości (zamiast podziałów na my pracownicy - oni przełożeni). Co więcej, badani zwrócili uwagę na potrzebę silnego przywództwa, które zapewnia poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji.

PRAWDA

Pracownicy oczekują traktowania relacji pracodawca-pracownik jako wymiany, w której obie strony dostarczają to, co oferują. Pracownik oferuje swój czas, kompetencje i zaangażowanie, pracodawca – uczciwe warunki pracy. Oczywistym jest, że w trakcie rekrutacji obie strony chcą pokazać się z jak najlepszej strony. Kandydaci uważają jednak, że często ogłoszenia są niezgodne z informacjami, które otrzymują w trakcie rozmów rekrutacyjnych. Tego rodzaju działania budują negatywny wizerunek firmy, ale i generują dodatkowe koszty, gdyż rekruterzy prowadzą rozmowy z kandydatami, którzy nie zaakceptowaliby zaproszenia znając oferowane warunki.

W oparciu o wymienione przez badanych potrzeby, można zdefiniować 7 wskazówek dotyczących formułowania obszaru ,,co oferujemy” w ogłoszeniu:

  1. Podawaj szczegółowe informacje, dotyczące narzędzi pracy, które dostarczasz pracownikom do wykonywania obowiązków.
  2. Prezentuj sposoby wymiany wiedzy i doświadczeń oraz ścieżkę rozwoju pracownika w swojej organizacji.
  3. Nie bój się publikować w ofercie warunków współpracy - określ formę współpracy, widełki płacowe, godziny pracy oraz możliwości rozwoju.
  4. Podkreśl te elementy, które wyróżniają Twoją firmę od innych. Mogą one dotyczyć benefitów lub prezentować kulturę organizacyjną.
  5. W prezentowaniu „wabików” nie ograniczaj się jedynie do oferty pracy. Wykorzystaj stronę firmową na OLX, do pokazania kandydatom tego, co zapewniacie pracownikom. Mogą to być np. zdjęcia firmy i pracowników.
  6. Kluczowa wskazówka! Nie zamieszczaj w ofercie elementów, co do których nie masz pewności, że zostaną spełnione.

Wszystkie wyżej wymienione podpowiedzi można sprowadzić do jednej wskazówki - punktem wyjścia do przygotowania oferty dostosowanej do grupy docelowej jest zrozumienie kim jest kandydat, jakie ma potrzeby, czego oczekuje, do czego dąży i czego doświadcza na poszczególnych etapach kontaktu z firmą. Jednocześnie warto brać pod uwagę wymienione przez badanych potrzeby - więcej normalności, więcej symetrii oraz więcej prawdy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat potrzeb wskazanych w artykule grup zawodowych, zapraszamy do zapoznania się z raportem.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Rekordowa aktywność najemców na polskim rynku magazynowym

Rekordowa aktywność najemców na polskim rynku magazynowym Ponad 2,2 mln mkw. magazynów wynajęto w 2015 r. w Polsce. Poziom pustostanów spadł do 6,2% na...

Project Manager - zawód pożądany, zwłaszcza dla UE

Armia profesjonalnych menadżerów niezbędna do wydatkowania funduszy UE. Dlaczego menadżerów, a nie tylko sprawnych administracyjnych urzędników?

Raport o zagrożeniach mobilnych przygotowany przez McAfee Labs

3 miliony urządzeń mobilnych zaatakowanych w ciągu ostatniego pół roku - nowy raport McAfee Labs o zagrożeniach mobilnych

"Normalność” i szczerość ważniejsze niż „owocowe środy"

Przedstawiamy wskazówki, które warto wdrożyć, przygotowując się do rekrutacji nowego członka zespołu, sprawdź, czego osoby poszukujące pracy oczekują od...

Przrepływ finansowy raport

Zatory płatnicze, najmniejsze w przemyśle, największe w budownictwie

W III kwartale zatory płatnicze najmniej dotknęły przedsiębiorstwa przemysłowe, najgorszą sytuację pod tym względem miały firmy budowlane.

Praca rynek pracy raport

Jak znaleźć odpowiedniego pracownika działu produkcji?

Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie OLX Praca Know How 2019 aż 25% badanych pracodawców uważa, że w 2018 roku znalezienie odpowiednio...

Raport: E-faktury w Polsce, jakie korzyści może mieć przedsiębiorca?

W Polsce wystawia się obecnie ok. 1,5 mld faktur rocznie. Szacuje się, że zaledwie 8-11 proc. rachunków jest przesyłanych elektronicznie.

Kto kupuje pod wpływem informacji emitowanych w mediach In-store?

Mediami In-store nazywamy  kanały reklamowe obecne w miejscach handlowo-usługowych. Należy do nich reklama audio