Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 07.02.2021

KW_TAGS

Vat w Niemczech

Każdy przedsiębiorca – niezależnie od kraju, w którym prowadzi działalność, musi liczyć się z koniecznością spełnienia szeregu wymagań, wypełnienia formalności oraz oczywiście terminowym rozliczaniem się ze zobowiązań. Wiele z nich dotyczy również aspektów podatkowych. Firmy, które działają za naszą zachodnią granicą, oczywiście będą odprowadzać VAT w Niemczech. To również interesująca opcja na przykład dla przedsiębiorców zajmujących się handlem internetowym, którzy swoje towary sprzedają na Zachodzie.

Obowiązkowa rejestracja VAT w Niemczech

Polskie firmy muszą oczywiście przestrzegać prawa obowiązującego za granicą. Brak rejestracji podatkowej może się wiązać z sankcjami i zablokowaniem. Rejestracji do (https://www.ecpodatkowe.pl/vat-w-niemczech) wymagają znowelizowane przepisy naszych zachodnich sąsiadów. Dotyczy to sytuacji, gdy sprzedaż wysyłkowa na terytorium Niemiec przekracza roczny limit 100 000 euro. Poza tym, gdy towary są przewożone do zachodniego sąsiada i następnie wysyłane z tamtejszego magazynu, to polski sprzedawca musi wystawić fakturę z niemieckim podatkiem. Tym samym oczywiście musi odprowadzić stosowny podatek do właściwego urzędu skarbowego. Dlatego właśnie niezbędna jest rejestracja VAT w Niemczech.

Rejestracja podatkowa

By płacić VAT w Niemczech należy przekroczyć obroty 100 000 euro rocznie. Sama rejestracja podatkowa sprawia, że polska firma będzie podlegać tamtejszej ustawie podatkowej. Będzie musiała składać wstępne deklaracje miesięczne lub kwartalne (Umsatzsteuervoranmeldung). Poza tym obowiązkowa będzie także roczna deklaracja (Umsatzsteuererklärung). Co istotne, VAT w Niemczech rozlicza się rocznie. Z drugiej strony ten podatek u naszych sąsiadów jest niższy i z zasady wynosi 19%. Dlatego bywa korzystny dla polskich przedsiębiorców, których chętnie decydują się na rejestrację do VAT w Niemczech.

Dla kogo rejestracja w Niemczech?

Podatek VAT jest terytorialny i podlega wspólnym zasadom, które określone przepisami europejskich dyrektyw. Przede wszystkim znaleźć w nich można konkretne informacje, w jakim kraju należy rozliczyć konkretną usługę. Przepisy regulujące VAT w Niemczech (Umsatzsteuergesetz – UStG) są zbieżne z polską ustawą o podatku od towarów i usług. Najczęściej więc Polacy wystawiają i otrzymują faktury ze stawką 0% w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia towarów. W niektórych wypadkach istnieje jednak konieczność rejestracji do VAT w Niemczech, a polski przedsiębiorca uzyskuje odpowiedni numer. Przede wszystkim rejestracja jest obowiązkowa, gdy firma jest zobowiązana do rozliczenia VAT w Niemczech. Tak sytuacja występuje wówczas, gdy obowiązku nie można przerzucić na odbiorcę usługi czy też nabywcę towaru w ramach procedury reverse charge (odwrotne obciążenie).

W przypadku usług niezwykle ważne jest miejsce ich świadczenia. Nie ma przy tym znaczenia, dla jakiego podmiotu jest wykonywana, ani gdzie znajduje się jego siedziba. Nie jest także istotne, czy strony transakcji posiadają numer VAT-UE.

Przy sprzedaży towarów do Niemiec na rzecz osób prywatnych ważnych jest limit progów wartościowych, które są określane odrębnie przez każdy kraj unijny. Za naszą zachodnią granicą jest to kwota 100 000 euro rocznie. Co istotne, linii jest liczony bez kwoty podatku VAT, czyli z uwzględnieniem wartości netto towarów wysyłanych do Niemiec. Tym samym na towary wysyłane do łącznego limitu polski sprzedawca wystawia fakturę z polskim podatkiem VAT (co do zasady 23% lub 8%) i ten podatek rozlicza w kraju. Natomiast po przekroczeniu limitu musi wystawić fakturę z niemieckim podatkiem VAT, co jest jednoznaczne z koniecznością rejestracji.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Współpraca z influencerami – jak to robić, żeby nie żałować

Influencer marketing stał się popularny stosunkowo niedawno. W roku 2017 był czołowym trendem wśród marketerów. Chwilę później zaczęły powstawać agencje...

Wirtualne biuro

Dodatkowe przychody w firmie dzięki pakietowaniu usług

Wypracowanie dochód z działalności wiąże się z dwoma oczywistymi zadaniami jakie ma przed sobą przedsiębiorca: pozyskanie nowych klientów i utrzymanie...

Współczynnik odrzuceń – dlaczego ten wskaźnik jest tak ważny?

Bounce rate – czyli współczynnik odrzuceń, co nam mówi o stronie, jak go obniżyć i jakie wartości są „atrakcyjności” strony są odpowiednie dla nas?

Kanały i treści edukacyjne w internecie

Wraz z wyczerpaniem środków unijnych na szkolenia i przekwalifikowanie pracowników rynek szkoleń stracił swój impet, ale czy trend ten może powrócić?

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.

Dobre praktyki CSR w polskim biznesie

W ciągu ostatnich kilkunastu lat wzrosła świadomość przedsiębiorców na temat wpływu firm na społeczeństwo i środowisko naturalne. Nie inaczej jest w...

Dekalog Google AdWords – jak planować i optymalizować kampanię

Krótki poradnik AdWords dla początkujących i tych którzy chcą udoskonalić swoje obecne kampanie. Przeczytaj 10 prostych kroków o których musisz pamiętać!

Reklama natywna

Reklama natywna – czym jest, albo czym być powinna

Reklama natywna (ang. native advertising) – rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki...