Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 14.06.2019

KW_TAGS

Niedawno pisałam o tym, jak rozprzestrzeniają się trendy i, że w związku z tym, warto dostosować sposób komunikacji do grupy, do której chcemy dotrzeć.

Philip Kotler, amerykański ekonomista i znany specjalista od marketingu, w swojej książce Marketing 4.0, pokazuje, jakie zmiany przyniosła cyfryzacja.
W tej chwili możemy bardzo konkretnie scharakteryzować osoby, mające największy wpływ na wdrażanie nowości w życiu swoim i swoich bliskich. Według Kotlera prawdziwi influencerzy ery cyfrowej to:

  • Młodzież (Youth) – mają od 10 do 24 lat, są dynamiczni, będą w przyszłości wielokrotnie zmieniać pracę. Nie są szczególnie wierni markom, nie boją się eksperymentów, chętnie sprawdzają nowości. To grupa zróżnicowana o szerokich zainteresowaniach. Warto próbować do niech dotrzeć, nawet gdy jeszcze nie są w grupie docelowej. W zasadzie, ci ludzie to wcześni naśladowcy. Jeśli chcesz dotrzeć do mainstreamu, powinieneś zdobyć zainteresowanie młodzieży.
  • Kobiety (Women) – wywierają wpływ na dwa środowiska – dom (rodzinę) i miejsce, w którym pracują. Kobiety są doskonałymi zbieraczkami informacji, mistrzyniami researchu. Porównują ceny, jakość, opinie, szukają idealnych rozwiązań. Kotler określa je mianem holistic shoppers. Ta grupa rozważa wszystko, biorąc pod uwagę także mniej popularne marki. Gdy już dokonają wyboru, są przekonane, zadowolone i chętnie dzielą się opinią o produkcie. Często to kobiety zarządzają budżetem i mają coraz większy wpływ na decyzje podejmowane w firmach i domach.
  • Obywatele Internetu (Netizens) – Można ten termin tłumaczyć jako „internauci”, ale mam wrażenie, że Kotlerowi nie chodzi o przeciętnego użytkownika sieci. Książki słuchałam po angielsku, więc nie dam głowy, jak to zostało przetłumaczone.
    Według mnie, chodzi mu jednak raczej o grupę, która naprawdę żyje w Internecie. Ta grupa pod wpływem technologii wytworzyła własne słownictwo, chętnie dzieli się wiedzą w sieci, ma silną potrzebę kontaktu z rówieśnikami i chce zmieniać świat.
    Netizens chcą wpływać na rozwój Internetu, grupują i określają treści, stosują tagi, oceniają, tworzą. Ważne są dla nich tzw. 3F – followers, friends i family (obserwujący, przyjaciele i rodzina) i to na te grupy wywierają największy wpływ. To obywatele Internetu opowiadają prawdziwe historie klienckie.

Niełatwo jest zaimponować tym grupom. Jeśli jednak uda się to zrobić, staną się wiernymi adwokatami marki. Poza tym, jest coś pozytywnego w tym, że swoje wpływy tracą starsi mężczyźni. Rzeczywistość, którą dotąd tworzyli, nie udała się im najlepiej.

 

Tytuł: Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital
Autorzy: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Wydawnictwo: John Wiley & Sons

 
Elżbieta Zdanowska
Dziennik Przedsiębiorcy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Koszty energii zależne od grupy taryfowej

Jak obniżyć koszty energii? Z danych Energii dla firm wynika, że aż 30% przedsiębiorców może mieć nieprawidłowo dobraną energetyczną grupę taryfową!

Jak wybrac biuro nieruchomosci

Jak wybrać biuro nieruchomości?

Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. W celu znalezienia odpowiedniego lokalu, a także przeprowadzenia bezpiecznej i zgodnej z...

Wygodne zakupy w modelach omni- i multichannel

Na początku był handel wymienny, potem ze straganów i sklepików obwoźnych wyłoniły się sklepiki stacjonarne, aż po wielkie hipermarkety, ale to nie...

Oczami Klienta - Zrozumienie mechanizmów pozwoli dopasować ofertę

Nietrafne oceny dokonywane przez klientów wynikają najczęściej z presji czasu bądź stopnia komplikacji oferty

Przegląd najczęstszych błędów popełnianych na stronach www

82 proc. polskich stron www zawiera elementy zniechęcające do konwersji, 19,7 proc. – treści egoistyczne, wykazujące nadmierne skupienie na firmie, 31...

Eden ekspres do kawy i woda na spotaknia

Spotkanie biznesowe – zasady przyjmowania klientów w biurze, dzięki...

Dobrze zorganizowanie spotkanie biznesowe może w dużym stopniu zadecydować o jego rezultacie. Jak wiadomo, najważniejsza jest...

Praca zdalna - jakie narzędzia powinien nabyć freelancer?

Biurko, komórka i laptop – podstawowymi narzędziami pracy, ale czy wiesz czego więcej potrzeba, by zwiększyć komfort i jakość pracy wykonywanej z domu?

Czy warto inwestować w firmowego bloga?

Blog firmowy jako element strategii marketingowej? Sprawdź, jakie firmy powinny w niego zainwestować i jakie korzyści może on przynieść