Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 12.06.2019

KW_TAGS

Jeśli prowadzisz biznes, zwłaszcza jeśli jest to biznes w modelu B2C, w Internecie powinieneś postawić na budowanie społeczności.

Jeśli uda ci się skupić wokół twojej marki ludzi, którzy są zainteresowani tematyką, jaką się zajmujesz, będzie ci dużo łatwiej sprzedawać swoje produkty.
Doskonałym miejscem do budowania zaangażowania klientów są portale społecznościowe. Badania GUS z 2017 roku pokazują, że konto „w jakimś serwisie społecznościowym” ma 41% dorosłych Polaków.

Prawie wszyscy mają konta e-mail

Około 66% dorosłych Polaków regularnie korzysta z Internetu, a większość z nich sprawdzanie konta e-mail wymienia jako jedną z podstawowych aktywności w sieci.
Teoretycznie więc wysyłanie e-maili wspierających sprzedaż powinno dawać wyniki lepsze niż reklama na Facebooku.
I tak było… jakieś 17 lat temu. Po pierwsze dlatego, że Facebook jeszcze nie istniał, a po drugie (i najważniejsze) dlatego, że wówczas odbiorcy czytali praktycznie wszystkie otrzymywane e-maile.

Co stało się później? To, co zwykle – wszystko zepsuły firmy goniące za szybkim zyskiem, nieposiadające sensownej strategii, na chybił-trafił spamujące wszystkie konta mailowe, których adresy udało się zdobyć.

Praktyki niszczące skuteczne narzędzia stosują najczęściej:
a) osoby, które się kompletnie nie znają na promocji
b) osoby przymuszone (na przykład przez stosunek zwierzchnictwa) przez osoby wymienione w podpunkcie a.

Dobry przedsiębiorca, kiepski przedsiębiorca

Dobry przedsiębiorca myśli nie tylko o zysku, ale też o tym, jak firma powinna się rozwijać przez lata, kiepski – chce wycisnąć z klientów wszystko od razu, bez względu na koszty.
Niektórzy twierdzą, że ci kiepscy to głównie ludzie zatrudnieni do kierowania firmą. Gdy to nie twoja marka i cudze pieniądze, myślisz tylko o wykonaniu budżetu i zamknięciu kwartału z zyskiem.
Żeby się wykazać, będziesz nawet sprzedawać produkty po kosztach i nie dbać o straty firmy, w której pracujesz. Okres zamkniesz z zyskiem, będzie premia, a że nie ma w tym żadnej wizji i planowania długofalowego, cóż, co cię to w końcu obchodzi.
Oczywiście za takie sytuacje odpowiadają właściciele firm i kiepskie zarządzanie, ale w dłuższej perspektywie cierpią wszyscy. W sytuacji, którą rozważamy, cierpieć będą klienci zalewani spamem i firmy, które chciałyby prowadzić właściwy e-mail marketing, ale nie mogą, bo otwieralność newsletterów plasuje się na poziomie szalonych 16%, a kliknięć w link jest jeszcze mniej.

Co zyskasz, wysyłając newsletter

Czy mimo to warto prowadzić na stronie zapisy na newsletter? Tak, bo dzięki temu:
 
a)    będziesz mógł się kontaktować z osobami naprawdę zainteresowanymi twoim produktem,
b)    będziesz mógł dotrzeć do ludzi, którzy nie korzystają z mediów społecznościowych,
c)    będziesz mógł informować je o nowościach i wydarzeniach,
d)    dasz się poznać potencjalnym klientom.

Dobrze zaplanowany newsletter

Przy planowaniu newslettera trzeba zwrócić uwagę na kilka spraw:

1.    Zgromadź ludzi naprawdę zainteresowanych
Można próbować kupić bazę adresów (odradzam, możesz np. skończyć jako oznaczony przez system spamer i twoje maile będą miały ogromny problem z dotarciem do kogokolwiek) lub opłacić wysyłkę newslettera do bazy pozyskanej legalnie przez agencję. Grupę adresatów można dość dokładnie określić, ale taka wysyłka nie może się równać z korespondencją przesłaną do osób, które zapisały się na twojej stronie. Poświęć trochę czasu i zbuduj swoją bazę mailingową. Nie potrzebujesz szerokiej grupy ludzi, którzy prawdopodobnie nie będą zainteresowani. Potrzebujesz pasjonatów twojej dziedziny.

2.    Określ grupę docelową
Nim zaczniesz wymyślać, jak powinien wyglądać twój newsletter, zastanów się, jakie osoby wchodzą na twoją stronę internetową, do jakich ludzi kierujesz swoje treści i produkt. W zasadzie powinieneś to wiedzieć już przy starcie twojej firmy, później najwyżej założenia weryfikować.

3.    Dobierz odpowiedni komunikat
Jeśli wiesz, do kogo kierujesz swoje treści, wiesz także, co te osoby interesuje, z jakich grup społecznych pochodzą i jak do nich mówić. Nieodpowiednio skonstruowany komunikat zostanie zignorowany.

4.    Przygotuj atrakcyjny przekaz
Liczy się nie tylko dobrze napisany tekst, ale także ładna oprawa wizualna. Zapisz się na kilka newsletterów innych firm, żeby zobaczyć, co ci się podoba, jakie rozwiązania ci nie odpowiadają, co chciałabyś zrobić lepiej.
W atrakcyjnym przekazie liczy się także to, co możesz zaproponować odbiorcy. Dlaczego ktoś miałby kliknąć w newsletter, w którym po prostu mówisz: mam fajny produkt, kup go, bo jest fajny. Poza tym, nie wszystkie newslettery, które będziesz wysyłał, będą typowo sprzedażowe. Spraw, żeby odbiorca widział, że wiadomość od ciebie oznacza dla niego potencjalne korzyści.

5.    Przestrzegaj prawa
Dane osób, do których wysyłasz newsletter, powinny być dobrze zabezpieczone.
Powinieneś także, na przykład, przestrzegać zasady minimalizmu, czyli zbierane przez ciebie dane osobowe muszą być ograniczone do tego, co niezbędne do wykonania usługi.

Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie Ministerstwa Cyfryzacji w informatorze o RODO.

 
Elżbieta Zdanowska
Dziennik Przedsiębiorcy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Pokaż swój biznes! - czyli wszystko o wystawie sklepowej

Wystawa sklepowa to jedna z najskuteczniejszych metod reklamy produktów. Jej fenomen polega nie tylko na dużej sile oddziaływania i niskich kosztach

Koszty energii zależne od grupy taryfowej

Jak obniżyć koszty energii? Z danych Energii dla firm wynika, że aż 30% przedsiębiorców może mieć nieprawidłowo dobraną energetyczną grupę taryfową!

Wirtualne biuro

Dodatkowe przychody w firmie dzięki pakietowaniu usług

Wypracowanie dochód z działalności wiąże się z dwoma oczywistymi zadaniami jakie ma przed sobą przedsiębiorca: pozyskanie nowych klientów i utrzymanie...

Kanały i treści edukacyjne w internecie

Wraz z wyczerpaniem środków unijnych na szkolenia i przekwalifikowanie pracowników rynek szkoleń stracił swój impet, ale czy trend ten może powrócić?

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.

Wprowadzenie produktu na rynek - jak zrobić to najlepiej?

W dzisiejszych czasach jednym z kluczy do stabilnego i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw jest ciągłe rozszerzanie oferty

Eden-woda-dla-firmy

Dostawa wody do firmy – jakie rozwiązania wybrać?

64% firm w Polsce korzysta tylko z jednego rozwiązania dostarczającego wodę pitną pracownikom – wynika z badania Eden.pl (2017 r.). Czy jeden sposób...

Kody PKD - pytania czytelników [Poradnik]

Kto nadaje kody PKD i kiedy są potrzebne, oraz czy można zmienić PKD przy zmianie profilu działalności [FAQ]