Dyfuzja innowacji to proces, który zaczyna się z chwilą wypuszczenia produktu na rynek. Jej model opracował w 1962 roku amerykański socjolog Everett Rogers.
Na pewno wiesz, jak wygląda krzywa dyfuzji innowacji, nawet jeśli nie kojarzysz tej nazwy.
Według założeń Rogersa, model wygląda mniej więcej tak:
Produkt, który wprowadzimy na rynek jest poznawany i „przyswajany” przez kolejne grupy.
Oto ich krótka charakterystyka:
- Innowatorzy (innovators) – ludzie śmiali, ze skłonnością do podejmowania ryzyka, raczej zamożni i introwertyczni
- Wcześni naśladowcy (early adopters) – dobrze wykształceni, zintegrowani społecznie, liderzy opinii
- Wczesna większość (early majority) – raczej konserwatywni, przeciętnie wykształceni, o przeciętnych dochodach
- Późna większość (late majority) – gorzej wykształceni, sceptycy, o niskich dochodach
- Maruderzy (laggards) – mocno przywiązani do tradycji, gorzej wykształceni, starsi, o niskich dochodach
Koncepcję Rogersa badał Geoffrey A. Moore, który dodał do istniejącego modelu jeden istotny szczegół – przepaść.
Największym wyzwaniem dla firm, producentów i twórców jest przepaść, istniejąca pomiędzy wczesnymi naśladowcami a wczesną większością. To do wczesnej większości musicie dotrzeć, jeśli pragniecie popularności i wysokiej sprzedaży.
Moore napisał książkę Przeskoczyć przepaść. Jak trafić z nowoczesnym produktem do każdego klienta, w której tłumaczy co należy zrobić, by zainteresować swoim produktem wczesną większość.
Koncepcja Moore’a opiera się na dwóch najważniejszych punktach. Powinieneś je rozważyć, jeśli nie jesteś zadowolony ze stopnia zainteresowania twoimi produktami. Jeśli chcesz trafić do większości, kieruj przekaz właśnie do tej grupy. W jaki sposób?
- Bądź taki, jak chce większość
Najlepiej, żebyś dowiedział się jaka jest wczesna większość dla twojego produktu. Jakie szczegóły kampanii będą najważniejsze. Umówmy się, jeśli sprzedajesz narty, interesuje cię grupa uprawiająca ten sport – chcesz dotrzeć do większości zainteresowanych nartami, a nie do większości Polaków. Są jednak cechy wspólne dla wczesnej większości, niezależnie od zainteresowań. Na przykład, większość nie lubi drastycznych zmian. Zamiast rewolucji, postaw na ewolucję.
Jeśli twoim produktem interesuje się niewielka grupa wczesnych naśladowców i wygląda na to, ze utknąłeś przed przepaścią, znoś ograniczenia, poszerzaj dostępność i nie zważaj na protesty użytkowników. Niech twój produkt przestanie być elitarny, a zacznie pasować do szerokiej linii marek czy systemów.
2. Bądź przygotowany na rozstanie z dotychczasowymi użytkownikami
Wcześni naśladowcy lubią nowinki i cenią sobie bycie liderami opinii. Gdy produkt, który cenią, wychodzi z niszy i zaczyna być powszechnie używany, często go porzucają na rzecz kolejnej innowacji.
Być może uznasz, że nie jesteś jeszcze gotowy na skok przez przepaść. To nie jest łatwe i wymaga zmiany myślenia i strategii. Jeśli jednak planujesz wejść z produktem na szerszy rynek, powinieneś koncepcję Moore’a przemyśleć.
|
Komentarze
most up-to-date updates.
my blog post: google maps: https://[cenzura]oce ansandsrealtyva.com/
Feel free to visit my [cenzura]: d blogu, Esperanza: https://szkolakostetyczna.tumblr.com,