Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 05.06.2019

KW_TAGS

Dyfuzja innowacji to proces, który zaczyna się z chwilą wypuszczenia produktu na rynek. Jej model opracował w 1962 roku amerykański socjolog Everett Rogers.

Na pewno wiesz, jak wygląda krzywa dyfuzji innowacji, nawet jeśli nie kojarzysz tej nazwy.
Według założeń Rogersa, model wygląda mniej więcej tak:

Krzywa dyfuzji innowacji Everetta Rogersa

Produkt, który wprowadzimy na rynek jest poznawany i „przyswajany” przez kolejne grupy.
Oto ich krótka charakterystyka:

  • Innowatorzy (innovators) – ludzie śmiali, ze skłonnością do podejmowania ryzyka, raczej zamożni i introwertyczni
  • Wcześni naśladowcy (early adopters) – dobrze wykształceni, zintegrowani społecznie, liderzy opinii
  • Wczesna większość (early majority) – raczej konserwatywni, przeciętnie wykształceni, o przeciętnych dochodach
  • Późna większość (late majority) – gorzej wykształceni, sceptycy, o niskich dochodach
  • Maruderzy (laggards) – mocno przywiązani do tradycji, gorzej wykształceni, starsi, o niskich dochodach

Koncepcję Rogersa badał Geoffrey A. Moore, który dodał do istniejącego modelu jeden istotny szczegół – przepaść.

Krzywa dyfuzji innowacji zmodyfikowana przez G. A. Moore'a

Największym wyzwaniem dla firm, producentów i twórców jest przepaść, istniejąca pomiędzy wczesnymi naśladowcami a wczesną większością. To do wczesnej większości musicie dotrzeć, jeśli pragniecie popularności i wysokiej sprzedaży.
Moore napisał książkę Przeskoczyć przepaść. Jak trafić z nowoczesnym produktem do każdego klienta, w której tłumaczy co należy zrobić, by zainteresować swoim produktem wczesną większość.

Koncepcja Moore’a opiera się na dwóch najważniejszych punktach. Powinieneś je rozważyć, jeśli nie jesteś zadowolony ze stopnia zainteresowania twoimi produktami. Jeśli chcesz trafić do większości, kieruj przekaz właśnie do tej grupy. W jaki sposób?

  1. Bądź taki, jak chce większość

Najlepiej, żebyś dowiedział się jaka jest wczesna większość dla twojego produktu. Jakie szczegóły kampanii będą najważniejsze. Umówmy się, jeśli sprzedajesz narty, interesuje cię grupa uprawiająca ten sport – chcesz dotrzeć do większości zainteresowanych nartami, a nie do większości Polaków. Są jednak cechy wspólne dla wczesnej większości, niezależnie od zainteresowań. Na przykład, większość nie lubi drastycznych zmian. Zamiast rewolucji, postaw na ewolucję.
Jeśli twoim produktem interesuje się niewielka grupa wczesnych naśladowców i wygląda na to, ze utknąłeś przed przepaścią, znoś ograniczenia, poszerzaj dostępność i nie zważaj na protesty użytkowników. Niech twój produkt przestanie być elitarny, a zacznie pasować do szerokiej linii marek czy systemów.

  2. Bądź przygotowany na rozstanie z dotychczasowymi użytkownikami

Wcześni naśladowcy lubią nowinki i cenią sobie bycie liderami opinii. Gdy produkt, który cenią, wychodzi z niszy i zaczyna być powszechnie używany, często go porzucają na rzecz kolejnej innowacji.


Być może uznasz, że nie jesteś jeszcze gotowy na skok przez przepaść. To nie jest łatwe i wymaga zmiany myślenia i strategii. Jeśli jednak planujesz wejść z produktem na szerszy rynek, powinieneś koncepcję Moore’a przemyśleć.

 
Elżbieta Zdanowska
Dziennik Przedsiębiorcy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Komentarze  

Stephanie
@ Stephanie 04.07.2022 03:17
For newest information you have to pay a visit the web and on internet I found this web page as a most excellent web page for
most up-to-date updates.

my blog post: google maps: https://[cenzura]oce ansandsrealtyva.com/
Jaxon
@ Jaxon 22.11.2020 16:01
Niby większość to wie, a jednak mało jaki przygotowywał się na mniej znaczące czasy.



Feel free to visit my [cenzura]: d blogu, Esperanza: https://szkolakostetyczna.tumblr.com,

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Wirtualna centrala telefoniczna

Wirtualna centrala telefoniczna w biurze – skuteczne narzędzie...

Prowadzenie własnego biura to nie tylko konieczność wynajmu odpowiedniego lokalu, w dogodnej lokalizacji, ale przede wszystkim właściwy dobór jego...

Jak zwiększyć ruch na stronie www

Jak zwiększyć liczbę wejść na stronę www - 4 sposoby

Być może zastanawiasz się, w jaki sposób skutecznie dotrzeć do klientów? Prawdopodobnie testowałeś już wiele możliwości.

Jak i ile czasu przeciętny użytkownik spędza w internecie

Wiedza, jak użytkownik spędza czas w internecie, jest istotnym elementem planowania kampanii marketingowej, dobierania miejsca, narzędzi promocji jak i...

Zmiany w normie ISO 9001

Zarządzanie organizacją w oparciu o jakość jest standardem na całym świecie. Do tej pory już ponad milion firm, instytucji, fundacji oraz innego rodzaju...

Zaskocz swojego Klienta! - czyli o dekorowaniu witryn

Dlaczego dużych miastach dekoracje zmienia się najczęściej w nocy, a nie w dzień w toku normalnej pracy w sklepie?

Kim są prawdziwi influencerzy ery cyfrowej

Niedawno pisałam o tym, jak rozprzestrzeniają się trendy i, że w związku z tym, warto dostosować sposób komunikacji do grupy, do której chcemy dotrzeć. Philip...

Staż w firmie - jak ubiegać się o stażystę? Jaki wniosek złożyć?

Staż w firmie jest w równym stopniu korzyścią dla kandydata, jak i dla pracodawcy. Od czego zacząć? Sprawdzić  jak zorganizować staż w swojej firmie?

Prywatna pożyczka hipoteczna – doskonała alternatywa dla bankowej...

W życiu każdego dorosłego człowieka przychodzi taki moment, kiedy zaczyna on poważnie zastanawiać się nad zakupem domu lub mieszkania. Niestety, nie...