Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 08.07.2017

KW_TAGS

Reklama natywna

Przeglądając internet znalazłem wiele definicji reklamy natywnej:

Reklama natywna (ang. native advertising) – rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki i standardów edytorskich. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamowych nie ma charakteru inwazyjnego, lecz jest naturalnie wkomponowana w treść, jaką przegląda i sam sobie wybiera użytkownik.
źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama_natywna

lub

Reklama natywna przekazuje pewną treść, która w nieinwazyjny i bardzo delikatny sposób ma za zadanie reklamować określony produkt czy usługę. Aspekt reklamowania nie powinien jednak dominować w reklamie, którą nazywamy mianem native advertising. Osoba, która czyta dany tekst lub ogląda grafikę czy wideo, zwraca przede wszystkim uwagę na wysokiej jakości treść, zaś sama reklama jest jej ukrytym aspektem.
Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-reklama-natywna-co-to-takiego

Bez względu na  definicję, warto zauważyć że reklama natywna nie jest formatem reklamowym, a raczej strategią komunikacji, która wykorzystuje narzędzia promocyjne.

Jak powiedział Tomasz Machała, wiceprezes Wirtualnej Polski ds. wydawniczych, na temat reklamy natywnej:

Wierzymy, że w 2017 roku dobry wydawca musi być one-stop-shop – oferując strategię, wykonanie i dystrybucję. Dlatego WP brand studio to nie tylko doświadczeni stratedzy contentu, ale też eksperci social media, menedżerowie odpowiedzialni za produkt oraz graficy.

Tworzenie dobrych angażujących materiałów (a tym jest reklama natywna) wymaga czegoś więcej niż tylko dobrze określonego targetu, pomysłu na zabawną historię opowiadającą o marce czy dobrze użytego narzędzia do przekazu, jak wideo czy post społecznościowy.

Tworzenie reklamy natywnej powinno odbywać się w etapach w których dedykowana redakcja (integralna część reklamy natywnej)  pozna produkt klienta oraz jego potrzeby, następnie następuje etap dopasowania odbiorcy (zbieranie informacji) poprzez stworzenie profili użytkowników, którzy mogą być zainteresowani produktem. Kolejnym krokiem jest zachęcenie użytkowników do interakcji z produktem lub marką, najczęściej odbywa się to językiem korzyści lub na płaszczyźnie emocjonalnej.  Etap ten powinien związać użytkownika z produktem, uruchomić w nim chęć posiadania produktu lub mocną identyfikację z marką, co ułatwi przełożenie tej interakcji na konwersję w postaci sprzedaży lub pozyskania leada. Bardzo ważne również jest zakończenie komunikacji z użytkownikiem, które pozostawi i podtrzyma relację i przyczyni się do lojalności w stosunku do marki.

Do tworzenia poszczególnych etapów należy odpowiednio dobrać narzędzia komunikacji, przykładowo mogą to być:

  • Artykuł sponsorowany,
  • Galerię zdjęć
  • Treści content marketing,
  • Materiały multimedialne
  • Posty na platformach social media (facebook, linkedin, twitter, pinterest, snapchat, instagram)
  • Subtelny element graficzny na zdjęciu ilustrującym materiał
  • Materiał wideo,
  • Informacja w gazecie lub książce – wydanie papierowe lub e-wydanie
  • Lokowanie produktu

Warto pamiętać, że reklama natywna nie jest formą reklamy odsłonowej, nie estymuje się w niej ruchu czy ilości interakcji z użytkownikiem.

Siłą reklamy natywnej jest najbardziej optymalne dopasowanie produktu,  przekazu, narzędzi komunikacji i użytkownika. Redakcja powinna to zrobić tak, aby dla odbiorcy materiał był ważny, interesujący, aby mógł się z nim utożsamić lub oddziaływał na niego wywołując rozbawienie, ciekawość, zainteresowanie albo refleksję.

Stopniowo redakcje zaczynają zdawać sobie sprawę że masowe komunikaty trafiające do setek tysięcy użytkowników nie spełniają ani potrzeby klientów, ani potrzeby czytelników.  Największą barierą w tym momencie jest podejście właścicieli firmy, którzy przyzwyczajeni do dużych liczb w kampaniach bardzo nieufnie podchodzą do nowego sposobu komunikacji, a przecież reklama natywna jest doskonałym przykładem na to że czasem mniej znaczy więcej.

Marcin Madej
Dziennik Przedsiębiorcy
www.dziennikprzedsiebiorcy.pl

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Rusza nabór do projektu „Akcja Inkubacja”

Proces inkubowania innowacji społecznych to rodzaj wsparcia zalążków nowych pomysłów, ich dopracowywanie i rozwijanie, testowanie, a w końcu...

Zwolnienia z Cła i VAT - kto i kiedy może zostać zwolniony?

Kiedy i na jakich warunkach przedsiębiorca ma szansę na zwolnienie z opłaty Cła oraz czy te same przepisy dotyczą zwolnienia przedsiębiorcy z płacenia...

Mała firma planuje strategicznie - zainwestuj w swój sukces!

Żeby wprowadzić firmę na wyższy poziom należy oderwać się od operacyjnej działalności i skupić się na strategicznym myśleniu nad przyszłością firmy

Koszty energii zależne od grupy taryfowej

Jak obniżyć koszty energii? Z danych Energii dla firm wynika, że aż 30% przedsiębiorców może mieć nieprawidłowo dobraną energetyczną grupę taryfową!

Pasja kontra sprzedaż i marketing

Stare powiedzenie mówi ‘wybieraj mądrze swoich przyjaciół’, to samo tyczy się klientów. Taka rada wydaje się sprzeczna z intuicją i logicznym myśleniem

Jak zredukować koszty domowego biura? Porady dla freelancera!

Kilka słów o rozwiązaniach pasywnych, które raz wdrożone przynoszą oszczędności stale, długofalowo i bez konieczności podejmowania dodatkowych działań.

Sprzedaż firmy - kilka rzeczy o których trzeba wiedzieć!

Pomysł sprzedaży przedsiębiorstwa może być korzystnym rozwiązaniem, gdy przedsiębiorca nie chce lub nie może już go prowadzić – 8 zagadnień

Oczami Klienta - Zrozumienie mechanizmów pozwoli dopasować ofertę

Nietrafne oceny dokonywane przez klientów wynikają najczęściej z presji czasu bądź stopnia komplikacji oferty