Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 27.06.2017

KW_TAGS

OCEAN-typy_osobowsci

Co to jest skala OCEAN, o której marketingowcy coraz częściej mówią, a niektórzy wykorzystują już w kampaniach reklamowych? Skuteczność jej działania mamy okazję obserwować na co dzień, ale nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę.

Zanim opowiem o tym czym jest OCEAN i jak wykorzystać grupowanie użytkowników / klientów według tej skali, dwa zdania o tym dlaczego powstała. Sięgnięcie do źródła, pozwala lepiej ocenić czy dana teoria ma umocowanie w faktach, czy jest zwykłym wymysłem marketingowców, chwilową modą, która może przeminąć zanim zdążymy wdrożyć ją w działania.

W przypadku OCEAN wszystko zaczyna się od badania ludzkiej natury. Psychologowie zauważyli pewien wzór w zachowaniu ludzkim, który sprawia że ludzie w pozornie podobnej grupie (wiek, płeć, pochodzenie, miejsce zamieszkania), stając przed problemem podejmują zupełnie różne decyzje.

Badania prowadzone były w kilku niezależnych grupach, które odkryły i zdefiniowały pięć typów osobowości. Pierwszy model skali powstał w pod koniec lat pięćdziesiątych, natomiast dopracowany i uzupełniony został w 1993 roku. Jednym z efektów tych prac jest test pozwalający na szybką ocenę badanego w skali OCEAN, test ten nosi nazwę „Personality test FFM” (FFM – Five Factor Model)

Początkowo testu używano w dużych korporacjach podczas procesu rekrutacji. Pozwalało to wyselekcjonować pracowników, nie tylko zgodnie z umiejętnościami, ale również cechami, składających się na ich osobowość. Podstawą skali jest: otwartość, sumienność, ekstrawersja, ugodowość i neurotyczność

Na skalę oceny systemu OCEAN składa się:

Openness – osoby, chętne do nauki nowych rzeczy i zdobywania nowych umiejętności, są to osoby nie bojące się wyzwań. O osobach cechujących się dużą otwartością, bardzo często można powiedzieć że są: wnikliwe, pomysłowe, dociekliwe i posiadają wiele zainteresowań. Wyróżnia je wyobraźnia, estetyka, chęć do działania, wartości i idee.

Conscientiousness – osoby sumienne i konsekwentne, cechują się starannością w wykonywanych czynnościach, są rzetelne i punktualne. Są to osoby zorganizowane, metodyczne, rozważne i dokładne. Osoby te mają wysoce rozbudowaną samodyscyplinę.

Extroversion – osoby ekstrawertyczne, nastawione są na kontakt z innymi ludźmi. Cechy charakterystyczne to: towarzyskość, żywiołowość, aktywność.

Agreeableness – osoby ceniące niezmienność, są: przyjazne, chętnie współpracują z innymi, wykazują się dużym współczuciem. Osoby te odbierane są jako miłe, empatyczne i sympatyczne. Warto również nadmienić że cechuje je również chęć do poszukiwania nowych wyzwań, aktywność, jak i wysoka asertywność.

Neuroticism – neurotyzm, lub inaczej stabilność emocjonalna. Cecha ta przedstawia stan równowagi emocjonalnej osoby badanej. Osoby z dużym poziomem neurotyczności, mocniej doświadczają negatywnych emocji. Osoby z wysokim wynikiem są markotne i często spięte. Charakteryzuje je duże poczucie lęku i nieśmiałość, bywają impulsywne jak i agresywne, a także wrogie w stosunku do innych. Grupa ta jest również bardziej podatna na depresję.

Pomimo że teoria wielkiej piątki jest stosunkowo młoda, a sposoby wykorzystania skali OCEAN są dopiero kształtowane. Do tej pory wykorzystywano skalę w firmach rekrutacyjnych, oraz w sporcie, gdzie informacja o zawodniku, jego potrzebach i sposobie funkcjonowania ułatwia trenerowi kontakt i pozwala skuteczniej motywować zawodnika. Skala ta wydaje i się również być naturalnym narzędziem w rękach marketingowców, którzy mając do dyspozycji informację o użytkowniku mogą lepiej dostosować przekaz do potrzeb odbiorcy. Obecnie zbieranie tego typu danych nie jest łatwe i wymaga stworzenia specjalnych mechanizmów, nie mniej w miejscu pełnym ogólnego i często nazywanego „śmieciowym” przekazem reklamowym, jakim jest internet, wprowadzenie nowego, skutecznego sposobu targetowania wydaje się być jedynie kwestią czasu.

Marcin Madej
Dziennik Przedsiębiorcy
www.dziennikprzedsiebiorcy.pl

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Prezenty mówią - które świadczą pozytywnie o Twojej firmie?

Obdarowanie klientów prezentami pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście rodzaj i stopień wrażenia związany będzie z typem prezentu.

Czy warto inwestować w firmowego bloga?

Blog firmowy jako element strategii marketingowej? Sprawdź, jakie firmy powinny w niego zainwestować i jakie korzyści może on przynieść

Magia cyfry 9 - czyli jak sprzedawać taniej i zarabiać więcej?

Czy wiecie, że obniżając cenę marginalnie, możecie zarobić nieporównywalnie więcej niż proponując cenę zaokrągloną?

Profesjonalne-SEO-czy-warto

Dlaczego pozycjonowanie strony warto powierzyć profesjonalnej...

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga pewnej wiedzy, którą częściowo można posiąść we własnym zakresie, ale samodzielne wdrożenie strategii SEO nie...

Idealny grafik

Czy da się stworzyć grafik optymalny, który zadowoli kierownictwo i...

Nawet więcej niż 10 godzin pracy w tygodniu jest marnowana przez Polaków na czynności niezwiązane z życiem zawodowym.

Blog firmowy w 2017 roku, jak będzie wyglądał?

Transmedialność, influencer marketing, komunikacja obrazkowa i video marketing – to trendy, które będą rządzić firmową blogosferą w 2017 roku.

Dekalog Google AdWords – jak planować i optymalizować kampanię

Krótki poradnik AdWords dla początkujących i tych którzy chcą udoskonalić swoje obecne kampanie. Przeczytaj 10 prostych kroków o których musisz pamiętać!

Wirtualna centrala telefoniczna

Wirtualna centrala telefoniczna w biurze – skuteczne narzędzie...

Prowadzenie własnego biura to nie tylko konieczność wynajmu odpowiedniego lokalu, w dogodnej lokalizacji, ale przede wszystkim właściwy dobór jego...