Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 09.04.2013

KW_TAGS

Jednym z najważniejszych elementów dekoracyjnych ciekawej witryny jest dobre oświetlenie wystawy. Światło w oknie wystawowym ma olbrzymie znaczenie:

  • zapewnia możliwość oglądania wystawy o zmroku,
  • jest nieodłącznym elementem kompozycji wystawy – strumieniem światła można z powodzeniem wyeksponować wybrany fragment wystawy. Chcąc zwrócić szczególną uwagę widza na określony artykuł lub element dekoracyjny, np. wabik, kierujemy tam strumień światła. Światłem można wyodrębniać i podkreślać ten towar, którego sprzedażą sklep jest szczególnie zainteresowany. 
  • może być przyciągającym uwagę Klientów wabikiem

Przy projektowaniu oświetlenia wystaw sklepowych musimy:

  • dokonać odpowiedniego doboru natężenia światła 
  • uwzględnić właściwą grę światłocieni, które są dodatkowym elementem dekoracyjnym i służą do podkreślenia kształtu przedmiotu;
  • wykorzystać odpowiednią barwę źródła światła; kolorowym oświetleniem można uzyskać dodatkowe interesujące efekty;
  • musimy się liczyć także z tym, że sztuczne światło zmienia częściowo barwy. Na przykład kolor żółty przy sztucznym świetle ciemnieje, a czerwony staje się pomarańczowym, kolory. Kolor pomarańczowy i zielony żółkną, niebieski staje się zielonym i ciemnieje, fiolet czernieje, a ciemny granat przy sztucznym oświetleniu wydaje się czarny.

Rozmieszczenie światła

Widoczne oświetlenie ( np. widoczne żarówki ) nie jest najlepszą formą oświetlenia, gdyż oślepia widza, nie pozwalając mu na dokładne obejrzenie naszej wystawy.

Podobnie odbierane może być umieszczenie wokół szyby wystawowej nie osłoniętych rur fluoryzujących, które tworzą jak gdyby barierę świetlną między widzem a wystawą i wysyłają niepotrzebnie taką samą ilość światła zarówno na ulicę, jak i do wnętrza wystawy.

Źródła światła muszą więc być ukryte

Najlepsze oświetlenie zapewniają reflektory, które dają światło skupione i nie olśniewające. Oprawa reflektora kieruje strumienie światła w jedno określone miejsce. Aby światło nie przedostawało się poza szybę, reflektory powinny być umieszczone pod sufitem. Światło to może być równocześnie wykorzystane do podświetlenia napisów firmowych. Ideałem oświetlenia elektrycznego jest światło zbliżone do dziennego. Szczególne znaczenie ma to przy artykułach, których kolor w sztucznym świetle zmienia natężenie i odcień. Tonację najbardziej zbliżoną do naturalnej uzyskuje się przy tzw. świetle białym. Jednak twierdzenie, że świetlówki dają światło „zimne”, nie jest słuszne. Obecnie produkuje się świetlówki o trzech rodzajach światła: dziennym, białym i ciepłobiałym. Świetlówki mają jednak tę wadę, że nie dają, jak np. reflektory, światła skupionego.

Najlepszą armaturą do oświetlania wystaw sklepowych są ruchome oprawy w postaci małych reflektorków. Szereg takich ruchomych opraw umieszczonych w różnych punktach wystawy (większość jednak ukrytych pod sufitem) stwarza najwięcej możliwości swobodnego operowania światłem w komponowaniu ekspozycji. Żarówki te dają skupiony strumień światła. Innym typem żarówek, przydatnym niekiedy do oświetlania wystaw, mogą być żarówki o odwrotnym kierunku świecenia. Czoło żarówki pokryte jest warstwą nie przepuszczającą promieni świetlnych, które rozchodzą się zarówno w kierunku oprawy, jak i na boki.

Eksponowany towar może również światło pochłaniać lub odbijać. Do dekoracji wykorzystujemy często światło kolorowe. Barwne oświetlenie wystawy stosujemy w celu podkreślenia nastroju ekspozycji, np. letnie wystawy sezonowe możemy oświetlić światłem „ciepłym” żółtym lub pomarańczowym. Barwa niebieska uwydatnia biel eksponatów. Chcąc podkreślić głębię i soczystość koloru eksponatu stosujemy oświetlenie o zbliżonej barwie, np. brązowe lub złote opakowanie oświetlimy światłem koloru żółtego.

Oświetlenie dla różnych branż

W sklepie, gdzie kolor towaru odgrywa rolę decydującą, np. w sklepie z obrazami, tkaninami i odzieżą, świetlówki o tzw. świetle dziennym są niezastąpione. Nie należy jednak stosować świetlówek w sklepach mięsnych, gdyż oświetlenie to daje złudzenie nieświeżości towaru. Szczególnie mięso, pieczywo itp. artykuły żywnościowe. wymagają „ciepłego” światła. Małe przedmioty z polerowaną powierzchnią — np. zegarki, biżuteria uzyskują podkreślenie intensywności połysku przez oświetlenie ich światłem skupionym z reflektorów. Srebro i porcelana szczególnie dobrze wyglądają w bezpośrednio na nie skierowanym oświetleniu żarówkowym.

Przedmioty o dużych płaszczyznach, a więc meble, lodówki itp., należy oświetlać dużymi płaszczyznami świetlnymi, najlepiej o- świetleniem pośrednim, odbitym od sufitu. Szkło i przedmioty przezroczyste dobrze się prezentują na tle podświetlonych płaszczyzn lub ścian. Jeśli natomiast chcemy bezpośrednio skierować na nie światło, powinniśmy je umieścić na ciemnym tle. Jasne tło wystawy odbija więcej światła niż ciemne tło.

Do oświetlenia drobnych przedmiotów, np. u jubilera, najbardziej przydatne są reflektorki lub żarówki w specjalnych oprawach przypominających skrzynki zawieszone nisko, tuż nad eksponowanymi przedmiotami. Frontowa część takiej oprawy może być dodatkowo wykorzystana na podświetlony napis firmowy wykonany na szybie matowej. Obok światła górnego występować może — jako dodatkowe — światło dolne. Podświetlenie przedmiotów od dołu podkreśla ich sylwetkę. Światło to nie powinno być jednak silniejsze od górnego oraz nie może olśniewać wzroku przechodnia.

Istnieje jeszcze oświetlenie pośrednie, tj. takie, które dochodzi do przedmiotu nie bezpośrednio od źródła, a po uprzednim odbiciu się od ścian lub sufitu. Ten typ oświetlenia zapewnia najbardziej równomierne światło nie dające cieni. Stosuje się je często w księgarniach, gdzie, ze względu na czytelność tytułów, zależy nam na jednolitości oświetlenia. Światło odbite jest słabsze od bezpośredniego i dlatego jego źródło musi być w tym wypadku silniejsze. Dzieje się tak dlatego, że część światła zostaje pochłonięta przez tło, od którego się odbija.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Mała firma planuje strategicznie - zainwestuj w swój sukces!

Żeby wprowadzić firmę na wyższy poziom należy oderwać się od operacyjnej działalności i skupić się na strategicznym myśleniu nad przyszłością firmy

Landing page - case study

Przykłady wykorzystania landing page-a, które możesz zastosować w promocji Twojego biznesu. Czy wiesz wszystko o planowaniu kampanii reklamowej online?

Podesty sceniczne

O czym warto pamiętać przy wyborze podestów scenicznych?

Podesty sceniczne pozwalają na zagospodarowanie przestrzeni podczas wszelkiego rodzaju wydarzeń. Dają możliwość stworzenia wielopoziomowych konstrukcji...

Czy warto inwestować w firmowego bloga?

Blog firmowy jako element strategii marketingowej? Sprawdź, jakie firmy powinny w niego zainwestować i jakie korzyści może on przynieść

Zarządzanie cenami - strategia cenowa nie polega na podniesieniu cen

Efektywne zarządzanie cenami powinno się rozpocząć od zrozumienia zależności pomiędzy ceną, a sprzedawanym wolumenem.

Oczami Klienta - Zrozumienie mechanizmów pozwoli dopasować ofertę

Nietrafne oceny dokonywane przez klientów wynikają najczęściej z presji czasu bądź stopnia komplikacji oferty

Magia cyfry 9 - czyli jak sprzedawać taniej i zarabiać więcej?

Czy wiecie, że obniżając cenę marginalnie, możecie zarobić nieporównywalnie więcej niż proponując cenę zaokrągloną?

Sezonowosc

Jak wygrać z sezonowością?

Sezonowość jest najczęściej zjawiskiem zewnętrznym, na które nie masz żadnego wpływu. Natomiast możesz się do niej w pełni przygotować.