Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 30.03.2017

KW_TAGS

Jakie paliwo tankowac

Bardzo często kierowcy stają przed dylematem - zatankować 95 czy 98? Sprzedawca zachęca do kupna droższego paliwa, obiecując lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa.

Czy droższe paliwo oznacz również lepszą jakość?

Kajetan Kajetanowicz, dwukrotny rajdowy mistrz Europy, pędzi swoim Fordem Fiestą R5 reklamując „cudowne” paliwo Lotos Dynamic, a Shell zachęca Cię do zatankowania paliwa V-Power, żeby Twój samochód miał osiągi jak krwistoczerwony bolid Formuły 1 — reklamy lepszych paliw otaczają nas. Swoją ofertę paliw premium mają niemal wszystkie sieci — do wymienionych warto dodać Vervę na stacjach Orlen i Ultimate na BP. Na stacjach paliw różnica pomiędzy zwykłym paliwem a paliwem premium wynosi 30-40 groszy na litrze. Czy warto więc tankować lepsze paliwa?

Po pierwsze warto sobie wyjaśnić, że większość paliw sprzedawanych w Polsce pochodzi od jednego dostawcy — BP nie transportuje specjalnie paliwa z Zatoki Meksykańskiej, a Statoil z Norwegii. Więc podstawa paliw jest taka sama, to co różni je między sobą to dodatki uszlachetniające i liczba oktanowa, czyli kaloryczność paliwa.

W obu przypadkach różnica jest zasadnicza, ale nie każdy samochód będzie w stanie wykorzystać potencjał „lepszego” paliwa.

Zacznijmy od liczby oktanowej. Będąc na stacji paliw widzimy dwa rodzaje benzyny — Pb95 lub Pb98. Przekreślone Pb oznacza oczywiście benzynę bezołowiową, a liczba jest są oznaczeniem liczby oktanowej badawczej benzyny, która określa ilość izooktanu w mieszaninie paliwa wzorcowego, określonego podczas oceny odporności paliwa na spalanie stukowe, w warunkach laboratoryjnych.

W skrócie paliwo o większej liczbie oktanowej ma większą „kaloryczność”.

Co to oznacza? W teorii pozwolić ma to na zmniejszenie zużycia paliwa i poprawienie osiągów samochodu. W obu przypadkach producenci deklarują zysk rzędu kilku procent. Minimalnie lepsze osiągi można poczuć głównie w samochodach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, z turbodoładowaniem lub w tych z wysokim stopniem sprężania. Większe prawdopodobieństwo na zysk istnieje w przypadku zwiększenia zasięgu na jednym baku — samochód zatankowany paliwem PB98 może pokonać kilka procent kilometrów więcej. To wszystko jednak w teorii, a prawdziwe korzyści można poczuć jedynie w przypadku samochodów zestrojonych do spalania PB98, czyli tych w których producent zaleca tankowanie tylko paliwa Pb98.

W innych samochodach przy tankowaniu paliwa Pb98 można spodziewać się spalania stukowego, które daje o sobie znać metalicznym dźwiękiem wydobywającym się spod maski. To problem głównie starszych aut, bo nowsze auta (od 2002 roku) mają seryjnie montowany czujnik spalania stukowego, który koryguje kąt wyprzedzenia zapłonu, dzięki czemu niweluje to zjawisko.

Drugą i najważniejszą cechą paliw premium są dodatki uszlachetniające paliwo. To właśnie one odróżniają paliwo z Orlenu od tego z BP, paliwo Lotosu od paliwa ze Statoila itp. Każdy producent ma swoją sekretną mieszankę. Są to zazwyczaj dodatki i środki smarne, które nie poprawiają osiągów silnika ale konserwują go od środka, co bezdyskusyjnie wpływa na poprawę kultury jego pracy oraz żywotność. Takie paliwa lepiej troszczą się np. o końcówki wtryskiwaczy, a to najdroższy element układu zapłonowego, a także mają własności antykorozyjne.

Problem może pojawić się w samochodach starszych. Do niech nie zaleca się tankowania paliwa PB98, nie tylko przez ryzyko występowania spalania stukowego, ale przede wszystkim przez właściwości czyszczące takich paliw. Zawarte w nich dodatki oczyszczają silnik z zabrudzeń i osadów, ale to właśnie one sprawiają, że stary silnik jest szczelny i działa bez zarzutu. Może okazać się że stary samochód po zatankowaniu lepszego paliwa będzie wymagał remontu.

Podsumowując. Warto tankować benzynę Pb98 ale tylko do relatywnie nowych samochodów. Nie ma co liczyć na poprawę osiągów, ale z pewnością lepsze paliwo lepiej zadba o nasz silnik, poprawiając kulturę jego pracy oraz żywotność.

Materiał przygotowany przez partnera:
iMoto
www.imoto.zone

 

Komentarze  

sławek
@ sławek 23.09.2017 17:42
"W skrócie paliwo o większej liczbie oktanowej ma większą „kaloryczność”.'- to nieprawda, wieksza kalorycznośc ( wartośc opałową) ma benzyna o nizszej liczbie oktanowej, natomiast benzyna o wyższej liczbie oktanowej ma wieksza odporność na spalanie stukowe.
sławek
@ sławek 23.09.2017 17:54
UZUPEŁNIAJAC WYPOWIEDŹ- benzyny o wyższej liczbie oktanowej, maja w składzie wiecej środka przeciwdziałajacego spalaniu stukowemu, a tym samym niejako mniej benzyny w benzynie co skutkuje mniejszą wartością opałową . Podstawowa 98-ka ma wiec mniejszą kalorycznośc niz 95-tka. Jedynie niektóre wysoko oktanowe benzyny premium jak shell v-power 100 maja w swoim składzie dodatkowo zwiazki tlenowe i dzięki temu ich kalorycznośc dorównuje kalorcznoci benzynom 95 oktanowym

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Ubezpieczeniem OC - obalamy i potwierdzamy 10 mitów

Wokół polisy OC krąży wiele legend, przyjrzyjmy się niektórym z nich by uniknąć przykrych niespodzianek z powodu błędnego przekonania o którymś z nich

Rynek motoryzacyjny - liczą się przedsiębiorcy

W zeszłym roku obserwowaliśmy poprawę koniunktury na polskim rynku motoryzacyjnym, która w największym stopniu dotyczyła rejestracji samochodów w firmach.

Auto w firmie - jak zaplanować zakup samochodu

Zanim udamy się do dealera samochodów i podpiszemy umowę, warto upewnić się że dokonaliśmy najlepszego wyboru dla nas i naszej firmy

Co zrobić z zatnkowanym złym paliwem?

Zdarza się, że przez chwilę nieuwagi kierowca omyłkowo zatankuje niewłaściwe paliwo. Wiąże się to z poważnymi konsekwencjami, często uniemożliwiającymi...

Kredyt na samochochód Toyota Bank Polska S.A.

Kredyt na samochód, który się opłaca? Zobacz, jak to możliwe

Zakup samochodu na kredyt to bardzo popularne rozwiązanie, jednak kredytobiorcy zwykle muszą liczyć się z koniecznością opłacania całkiem sporych odsetek.

Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach, ile powinno wynosić i dlaczego to takie ważne?

Multisourcing - zarządzanie flotą nie musi być trudne

W dobie wszechobecnej konkurencji opisany sposób działania nie musi pozytywnie wpływać na oszczędności, bo praktyka a teoria to dwie różne dziedziny.

Spedycja-najtrudniejsza-branza-swiata

"Najtrudniejsza branża świata" - spot, który poruszył internautów

Myślisz, że praca kierowcy TIR-a to tylko jazda z miejsca na miejsce? Film firmy ADAR zyskał olbrzymią popularność ponieważ, zamiast korporacyjnego...