Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 30.03.2017

KW_TAGS

Jakie paliwo tankowac

Bardzo często kierowcy stają przed dylematem - zatankować 95 czy 98? Sprzedawca zachęca do kupna droższego paliwa, obiecując lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa.

Czy droższe paliwo oznacz również lepszą jakość?

Kajetan Kajetanowicz, dwukrotny rajdowy mistrz Europy, pędzi swoim Fordem Fiestą R5 reklamując „cudowne” paliwo Lotos Dynamic, a Shell zachęca Cię do zatankowania paliwa V-Power, żeby Twój samochód miał osiągi jak krwistoczerwony bolid Formuły 1 — reklamy lepszych paliw otaczają nas. Swoją ofertę paliw premium mają niemal wszystkie sieci — do wymienionych warto dodać Vervę na stacjach Orlen i Ultimate na BP. Na stacjach paliw różnica pomiędzy zwykłym paliwem a paliwem premium wynosi 30-40 groszy na litrze. Czy warto więc tankować lepsze paliwa?

Po pierwsze warto sobie wyjaśnić, że większość paliw sprzedawanych w Polsce pochodzi od jednego dostawcy — BP nie transportuje specjalnie paliwa z Zatoki Meksykańskiej, a Statoil z Norwegii. Więc podstawa paliw jest taka sama, to co różni je między sobą to dodatki uszlachetniające i liczba oktanowa, czyli kaloryczność paliwa.

W obu przypadkach różnica jest zasadnicza, ale nie każdy samochód będzie w stanie wykorzystać potencjał „lepszego” paliwa.

Zacznijmy od liczby oktanowej. Będąc na stacji paliw widzimy dwa rodzaje benzyny — Pb95 lub Pb98. Przekreślone Pb oznacza oczywiście benzynę bezołowiową, a liczba jest są oznaczeniem liczby oktanowej badawczej benzyny, która określa ilość izooktanu w mieszaninie paliwa wzorcowego, określonego podczas oceny odporności paliwa na spalanie stukowe, w warunkach laboratoryjnych.

W skrócie paliwo o większej liczbie oktanowej ma większą „kaloryczność”.

Co to oznacza? W teorii pozwolić ma to na zmniejszenie zużycia paliwa i poprawienie osiągów samochodu. W obu przypadkach producenci deklarują zysk rzędu kilku procent. Minimalnie lepsze osiągi można poczuć głównie w samochodach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, z turbodoładowaniem lub w tych z wysokim stopniem sprężania. Większe prawdopodobieństwo na zysk istnieje w przypadku zwiększenia zasięgu na jednym baku — samochód zatankowany paliwem PB98 może pokonać kilka procent kilometrów więcej. To wszystko jednak w teorii, a prawdziwe korzyści można poczuć jedynie w przypadku samochodów zestrojonych do spalania PB98, czyli tych w których producent zaleca tankowanie tylko paliwa Pb98.

W innych samochodach przy tankowaniu paliwa Pb98 można spodziewać się spalania stukowego, które daje o sobie znać metalicznym dźwiękiem wydobywającym się spod maski. To problem głównie starszych aut, bo nowsze auta (od 2002 roku) mają seryjnie montowany czujnik spalania stukowego, który koryguje kąt wyprzedzenia zapłonu, dzięki czemu niweluje to zjawisko.

Drugą i najważniejszą cechą paliw premium są dodatki uszlachetniające paliwo. To właśnie one odróżniają paliwo z Orlenu od tego z BP, paliwo Lotosu od paliwa ze Statoila itp. Każdy producent ma swoją sekretną mieszankę. Są to zazwyczaj dodatki i środki smarne, które nie poprawiają osiągów silnika ale konserwują go od środka, co bezdyskusyjnie wpływa na poprawę kultury jego pracy oraz żywotność. Takie paliwa lepiej troszczą się np. o końcówki wtryskiwaczy, a to najdroższy element układu zapłonowego, a także mają własności antykorozyjne.

Problem może pojawić się w samochodach starszych. Do niech nie zaleca się tankowania paliwa PB98, nie tylko przez ryzyko występowania spalania stukowego, ale przede wszystkim przez właściwości czyszczące takich paliw. Zawarte w nich dodatki oczyszczają silnik z zabrudzeń i osadów, ale to właśnie one sprawiają, że stary silnik jest szczelny i działa bez zarzutu. Może okazać się że stary samochód po zatankowaniu lepszego paliwa będzie wymagał remontu.

Podsumowując. Warto tankować benzynę Pb98 ale tylko do relatywnie nowych samochodów. Nie ma co liczyć na poprawę osiągów, ale z pewnością lepsze paliwo lepiej zadba o nasz silnik, poprawiając kulturę jego pracy oraz żywotność.

Materiał przygotowany przez partnera:
iMoto
www.imoto.zone

 

Komentarze  

Dewey
@ Dewey 22.10.2018 09:02
Hey I am so thrilled I found your web [cenzura], I really found you by error, while I
was browsing on Google for something else, Nonetheless
I am here now and would just like to say thank you for a tremendous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design),
I don't have time to read it all at the minute but I have saved it and also
added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more,
Please do keep up the fantastic job.

Feel free to visit my weblog :: http://cdc.gov: http://cdc.gov
eituzovo
@ eituzovo 21.10.2018 16:01
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
afefayejaw
@ afefayejaw 21.10.2018 15:01
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
ugopiyoxfeet
@ ugopiyoxfeet 21.10.2018 14:50
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
ugijona
@ ugijona 21.10.2018 14:24
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
Lawerence
@ Lawerence 17.10.2018 01:08
I have noticed you don't monetize your web[cenzura], don't waste your traffic, you can earn additional bucks every month.
You can use the best adsense alternative for any type of web[cenzura] (they approve
all web[cenzura]s), for more details simply search in gooogle:
boorfe's tips monetize your web[cenzura]

my webpage ... BestCecil: https://FollowEstela.blogspot.se
Eloisa
@ Eloisa 16.10.2018 10:16
Hey There. I found your blog using msn. This is a
really well written article. I'll be sure to bookmark
it and return to read more of your useful information. Thanks for the post.
I'll certainly comeback.

Stop by my homepage - http://naver.com: http://naver.com
Amee
@ Amee 11.10.2018 12:24
It's awesome to visit this web [cenzura] and reading the views
of all friends regarding this article, while I am also keen of getting knowledge.



Here is my web page; moz: https://moz.com/
Katie
@ Katie 10.10.2018 06:24
Hey there, You've done a fantastic job. I will definitely digg it
and personally recommend to my friends. I'm sure they
will be benefited from this web[cenzura].

Stop by my weblog; moz: https://moz.com/
ejgabeco
@ ejgabeco 07.10.2018 09:33
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
oimuwoyiyaqos
@ oimuwoyiyaqos 07.10.2018 09:03
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
ugaazedivu
@ ugaazedivu 07.10.2018 06:08
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
avuyufejumu
@ avuyufejumu 07.10.2018 05:46
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
oqimenugiipok
@ oqimenugiipok 06.10.2018 10:59
http://doxycycline-cheapbuy.[cenzura]/ - doxycycline-cheapbuy .[cenzura].ankor onlinebuycytotec.[ce nzura].ankor
ofafaxavama
@ ofafaxavama 06.10.2018 10:23
http:/// - .ankor .ankor
pegzuri
@ pegzuri 06.10.2018 10:02
http:/// - .ankor .ankor
Laurel
@ Laurel 04.10.2018 10:30
You actually make it appear really easy together with your presentation however
I to find this matter to be really something that I think I might by no means understand.

It kind of feels too complicated and extremely wide for me.

I'm having a look ahead to your subsequent put up, I'll try to get the hold of it!


Have a look at my weblog moz: https://moz.com/
Odette
@ Odette 30.09.2018 18:31
If some one desires to be updated with latest technologies
after that he must be go to see this web[cenzura] and be up to date everyday.


Here is my [cenzura] - moz: https://moz.com
Margot
@ Margot 29.09.2018 18:52
My brother recommended I might like this blog. He was totally right.
This post actually made my day. You cann't imagine simply
how much time I had spent for this info!

Thanks!

Here is my page; moz: https://moz.com
Hehe
@ Hehe 17.07.2018 14:04
"Problem może pojawić się w samochodach starszych. Do niech nie zaleca się tankowania paliwa PB98, nie tylko przez ryzyko występowania spalania stukowego"

Totalna amatorszczyzna. Kto takie artykuły pisze?

Czujnik spalania stukowego chroni przez ZBYT NISKĄ liczbą oktanów i wynikającego z niej spalania stukowego. Mało oktanów, uboga mieszanka -> spalanie stukowe, detonacyjne.
sławek
@ sławek 23.09.2017 17:42
"W skrócie paliwo o większej liczbie oktanowej ma większą „kaloryczność”.'- to nieprawda, wieksza kalorycznośc ( wartośc opałową) ma benzyna o nizszej liczbie oktanowej, natomiast benzyna o wyższej liczbie oktanowej ma wieksza odporność na spalanie stukowe.
sławek
@ sławek 23.09.2017 17:54
UZUPEŁNIAJAC WYPOWIEDŹ- benzyny o wyższej liczbie oktanowej, maja w składzie wiecej środka przeciwdziałajacego spalaniu stukowemu, a tym samym niejako mniej benzyny w benzynie co skutkuje mniejszą wartością opałową . Podstawowa 98-ka ma wiec mniejszą kalorycznośc niz 95-tka. Jedynie niektóre wysoko oktanowe benzyny premium jak shell v-power 100 maja w swoim składzie dodatkowo zwiazki tlenowe i dzięki temu ich kalorycznośc dorównuje kalorcznoci benzynom 95 oktanowym

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Zakup samochodu

Jak nie dać się oszukać kupując samochód

Zakup samochodu używanego nie lada wyzwanie. Na takie zakupy warto zabrać ze sobą specjalistę oraz całą gamę akcesoriów, które pozwolą nam sprawdzić...

Co warto wiedzieć o ciśnieniu w oponach?

Opona to jedyne miejsce kontaktu samochodu z nawierzchnią, dlatego ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Kontrola zużycia paliwa - dlaczego warto?

Właściciele i menedżerowie w polskich przedsiębiorstwach poszukują środków na nowe inwestycje, a te – jak dobrze wiemy – stanowią fundament rozwoju

Amortyzacja samochodu jak ją obliczyć i rozliczyć

Rozliczenie wydatku jako kosztu podatkowego na gruncie ustaw o podatku dochodowym nie jest sprawą prostą i wymaga znajomości zasad amortyzacji

Jak sprawdzić stan opon zimowych? - porada eksperta

Wielu kierowców miesiącami jeździ na zimowych oponach. Jak sprawdzić czy opony w naszym aucie nie są starte bądź zużyte?

Auto w firmie - jak zaplanować zakup samochodu

Zanim udamy się do dealera samochodów i podpiszemy umowę, warto upewnić się że dokonaliśmy najlepszego wyboru dla nas i naszej firmy

Pułapki leasingu - co warto negocjować podpisując umowę?

Leasing zjednuje sobie coraz szersze kręgi zwolenników, którzy wybierają właśnie tę metodę jako sposób finansowania służbowych aut.

Wywóz pojazdów zabytkowych za granicę

Popularną inwestycją ostatnio stały się auta zabytkowe. Każdy kupiony za okazyjną cenę, przeznaczony do remontu samochód, po odrestaurowaniu można...