Dziennik Przedsiebiorcy

Jak kształtować nawyki i zarządzać czasem, żeby zrealizować to, o czym marzymy.

Tyle planowałam dziś zrobić, a jakoś dzień mi się rozlazł i teraz nie mam już siły – ile z Was pomyślało tak w ostatnim czasie, siedząc po pracy na kanapie?

Niewielu z nas wieczorem ma jeszcze siłę na realizację tego, co sobie zaplanowali poprzedniego dnia.
Dzieje się tak dlatego, że: 1) jesteśmy zmęczeni, 2) człowiek ma ograniczone zasoby siły woli, 3) to, co planowaliśmy zrobić, nie weszło nam jeszcze w nawyk.

Siła woli nie jest niewyczerpywalna

Zmęczenie raczej nie wymaga wyjaśnień, jeśli zaś chodzi o siłę woli, przywołam tu eksperyment Roya F. Baumeistera, profesora psychologii na Uniwersytecie Stanowym Florydy, opisany w książce „Siła woli. Odkryjmy na nowo to, co w człowieku najpotężniejsze”.
Baumeister i współpracownicy poprosili studentów, o przyjście na zajęcia na czczo. Zgromadzili ich w sali, w której na talerzach rozłożono rzodkiewki, ciastka czekoladowe i cukierki. Niektórzy studenci mogli jeść, co chcieli, innym pozwolono jedynie na jedzenie rzodkiewek. Po poczęstunku obu grupom przydzielono niemożliwe do wykonania zadanie geometryczne.
Studenci, którzy mogli jeść ciastka i cukierki, podejmowali próby rozwiązania zadania przez około 20 minut (podobnie jak grupa kontrolna, która nie dostała żadnego jedzenia). Osoby, które musiały zrezygnować ze słodyczy, rozwiązywały zadanie średnio przez 8 minut. Badacze doszli do wniosku, że siła woli słabnie, gdy jest nadużywana.
Studenci, którzy zdołali powstrzymać się przed jedzeniem cukierków, nie mieli już wystarczających zasobów siły woli, by zmusić się do pracy nad zadaniem.

To dość istotne odkrycie, które tłumaczy także dlaczego warto pracować nad zdrowymi nawykami po kolei. Jeśli będziemy się próbowali równocześnie odchudzać, rzucać palenie i zrezygnować z picia alkoholu, jest duża szansa, że nam się nie powiedzie.

Miesiąc na wytworzenie nawyku

Jeśli zaś chodzi o punkt trzeci, to podobno wytworzenie nowego nawyku zajmuje człowiekowi około miesiąca. Gdy dana czynność wejdzie nam w nawyk, wykonujemy ją mechanicznie, nie zastanawiamy się czy nam się chce. Staje się oczywista, jak poranne mycie zębów.

Czy jest jakiś sposób na zrealizowanie tego, co planujemy na następny dzień?
Zaznaczam, że chodzi o rzeczy ważne, które nie są pilne ani konieczne. Pilne rzeczy wykonujemy zwykle w pierwszej kolejności i na nie starcza nam sił. Rzeczy konieczne, jak pranie czy jedzenie, robimy, bo nie ma wyjścia – alternatywą byłoby chodzenie w brudnych ubraniach i głodowanie. To na rzeczy ważne, które chcielibyśmy lub powinniśmy zrobić, brakuje nam czasu i siły woli. Mam na myśli czynności, które poprawiłyby nasze funkcjonowanie, samopoczucie lub zdrowie, takie jak uprawianie sportu, czas spędzony z rodziną, godzina na snucie planów i obmyślanie strategii, czas na oddech, zastanowienie się, pobycie ze sobą, nauczenie się czegoś, co zawsze chciało się opanować.

Magia poranków

Laura Venderkam, autorka książek o produktywności i zarządzaniu czasem, kilka lat temu opisała to, co odkryła w trakcie rozmów z bardzo zajętymi i dobrze zorganizowanymi ludźmi. Książka, która rozwinęła się z blogowego wpisu, nosi tytuł „Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem”.
Tak, jak wynika z tytułu, aby skutecznie wprowadzić we własne życie jakąś zasadę, najlepiej jest pracować nad tym o poranku. Jeśli kiedykolwiek mamy się zmobilizować do uprawiania sportu, najłatwiej nam będzie wtedy, gdy zasoby naszej siły woli są jeszcze nienaruszone. Jak mówi autorka, znajdzie się milion prawdziwych powodów, by nie iść biegać o szesnastej. Jeśli jednak wygospodarujemy na aktywność fizyczną pół godziny o poranku, mamy spore szanse na sukces.
Po jakimś czasie, gdy bieganie wejdzie nam w krew, będziemy mogli pracować nad kolejnym nawykiem. Najlepiej także o wcześnie rano.

Nie wiem co prawda, co na to mentalne sowy, ale skowronkom polecam skorzystanie z rad Laury Vanderkam.
W polskim wydaniu książki znajdziecie także podrozdziały o tym, co ludzie sukcesu robią w weekend i co ludzie sukcesu robią w pracy.

Autor: Laura Vanderkam
Tytuł: Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem
Przekład: Joanna Sugiero
Wydawnictwo: Onepress

 
Elżbieta Zdanowska
Dziennik Przedsiębiorcy
www.dziennikprzedsiebiorcy.pl

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Kapitał intelektualny i edukacja - konferencja

Akademia Finansów i Biznesu Vistula oraz ALI Polska zapraszają do udziału w międzynarodowej konferencji poświęconej współpracy nauki i biznesu.

Wygląd i prezencja biura - jaki ma wpływ na pracownika?

Zastanawiając się nad komfortem pracy zadajemy sobie pytanie - jaki wpływ na pracownika ma wygląd i prezencja biura?

Jak w krótkim czasie nauczyć się angielskiego

Zastanawiasz się, czy jesteś w stanie opanować angielski bez uczestniczenia w drogich kursach? Niektóre z nich mogą być naprawdę skuteczne, jeśli tylko...

Sklepy internetowe versus tradycyjne – które z nich wolisz?

Sklepy internetowe cieszą się coraz większą popularnością. Robienie w nich zakupów jest niezwykle wygodne i szybkie, dlatego wciąż zyskuje nowych...

Cytaty motywacyjne - ich znaczenie i wpływ

Coaching rozwoju osobistego – motywujące frazesy okiem psychologa

Wszyscy zetkneliśmy się z motywującymi cytatami, ale co się stanie jeśli psycholog wypowie się na temat ich wartości i ewentualnych zagrożeń?

dla kogo praca programisty

Kto może zostać programistą?

Przedstawiciele tych 6 grup społecznych poradzą sobie jako programiści! Jesteś w jednej z nich?

Biznesplan

Nagradzaj swoich pracowników! - systemy motywacyjne

Różnorodność i ilość nagród zależy przede wszystkim od możliwości firmy i od przyjętego przez nią systemu motywowania pracowników.

e-learning - więcej niż gadżet? konkurencja dla tradycyjnych szkoleń?

Każda większa i przełomowa innowacja przynosi pytania, wątpliwości i stawia nas przed wielką niewiadomą.