Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 19.03.2019

KW_TAGS

Mindfulness

Rozwój technologiczny doprowadził do prawdziwego tsunami informacji, które przelewają się każdego dnia przez nasz umysł. Wymusiło to na nas zmiany w sposobie postrzegania rzeczywistości. Takie zjawisko jak choćby multiscreening, czyli korzystanie z dwóch różnych nośników informacji na raz (oglądając telewizor używamy jednocześnie telefonu komórkowego) jest jednym z przykładów w jaki rozpraszamy swoją uwagę każdego dnia. Problemy związane ze zbyt dużą ilością informacji są coraz bardziej odczuwalne. Rozmawiając z drugą osobą, myślami uciekamy od rozmowy i przypominamy sobie o zaległych obowiązkach domowych, przeskakujemy z jednego okna przeglądarki na drugie, od jednego maila na kolejny, co chwilę przypominając sobie o zaległej korespondencji lub zadaniu.

Z jednej strony, możemy powiedzieć - są to przykłady z dnia codziennego, mamy dużo obowiązków i ograniczony czas na ich wykonanie, ale z drugiej strony, warto zadać sobie pytanie – czy tak powinniśmy funkcjonować, czy nie jesteśmy już zmęczeni?

Coraz więcej publikacji wychwala maindfulness i przedstawia zyski jakie niesie wprowadzenie tej techniki w codziennym życiu oraz w miejscu pracy. Najwięksi giganci, tacy jak Google, Apple czy nawet słynny uniwersytet w Harvardzie inwestują w techniki mindfulness.

Jakie korzyści niesie za sobą technika Mindfulness?

Sama technika wpływa na wiele czynników, głównymi są naturalnie dobre samopoczucie, koncentracja, wydajność oraz jakość relacji. Zmiany zauważalne są zarówno na pojedynczych płaszczyznach (relacji, projektu, zadania) jak i w ujęciu bardziej globalnym.

Co właściwie oznacza lub czym jest Mindfulness?

Najprościej ujmując, jest to technika pozwalająca na „bycie tu i teraz”, bycie obecnym i skupionym na konkretnie wykonywanej czynności i poświęcanie jej całej swojej uwagi.

Świadome uczestnictwo w danym wydarzeniu nie tylko zwiększa naszą kreatywność czy zaangażowanie, ale pozwala nam też w odmienny sposób doświadczać sytuacji w której jesteśmy.

Przykładem może być tutaj oglądanie filmów. Oglądanie filmu na domowej kanapie przerywane blokami reklamowymi, telefonem od znajomego czy praniem, które przypomnieliśmy sobie że powinniśmy wstawić, jest zupełnie innym doświadczeniem, niż oglądanie filmu w kinie, gdzie zamknięci w ciemnym pomieszczeniu, bez bodźców zewnętrznych z wyłączonym telefonem jesteśmy skupieni na obrazie i otaczającym nas dźwięku.

Maindfulness - więcej niż koncentracja

Firmy od lat szukają sposobu na poprawę wydajności pracy, wdrażają systemy zarządzania projektami, zatrudniają Project Managerów, wprowadzają techniki pracy jak np.: Agile lub model kaskadowy (Waterfall), dostosowują godziny pracy, tworząc przerwy na regenerację itp. Wszystkie te działania mają na celu poprawę efektywności poprzez wymuszenie pewnego zachowania: odpoczynku, kolejności pracy, czasu pracy. Mindfulness jest pewnego rodzaju dopełnieniem tych działania. Nie narzuca momentu czy trybu pracy, a jedynie pozwala na odpowiednie skupienie, koncentrację, zaangażowanie w wykonane czynności.

Pozytywne zmiany dotyczą zarówno pracowników, jak i managerów wykorzystujących techniki mindfulness. Podwładni, zdecydowanie lepiej oceniają swoich przełożonych, którzy korzystają z tych technik. Relację tworzone w miejscu pracy są silniejsze, pracownicy czują się bardziej doceniani, stres związany z zadaniami jest zredukowany, za to zwiększone jest poczucie przynależności do zespołu.

Korzyści wynikające z umiejętności „bycia tu i teraz” w miejscu pracy są oczywiste i najłatwiejsze do wymienienia, ale technika mindfulness to też sposób na redukcję stresu, zwiększenie zdolności zapamiętywania, czy zmniejszenie poziomu frustracji, złości a nawet agresji. Badania dowodzą, że osoby stosujące techniki mindfulness są mniej podatne na niezdrowe używki jak palenie papierosów, odżywiają się bardziej świadomie więc częściej rezygnują z posiłków w fast food-ach, są również mnie podatne na hazard.

Początkiem pracy nad techniką mindfulness jest medytacja, kontrola oddechu oraz umiejętność doświadczania siebie samego. Porzucenie gonitwy myśli o tym co było i o tym co będzie, skupienie się na tym co jest, tu i teraz, na tym co teraz jest ważne i co jest w zasięgu naszych możliwości.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Kapitał intelektualny i edukacja - konferencja

Akademia Finansów i Biznesu Vistula oraz ALI Polska zapraszają do udziału w międzynarodowej konferencji poświęconej współpracy nauki i biznesu.

Jakie są najczęściej podawane powody rezygnacji z pracy?

Warto wsłuchać się w informację od pracowników aby uniknąć błędów w zarządzaniu, które potęgują ryzyko odejścia dobrego i wykwalifikowanego personelu

Olej kokosowy zdrowy

Olej kokosowy. Bezsensowna Eko moda, czy przepis na zdrowie?

Olej kokosowy zyskał ostatnio ogromną popularność. Zwolennicy zdrowego stylu życia są przekonani o jego cudownych właściwościach.

Cytaty motywacyjne - ich znaczenie i wpływ

Coaching rozwoju osobistego – motywujące frazesy okiem psychologa

Wszyscy zetkneliśmy się z motywującymi cytatami, ale co się stanie jeśli psycholog wypowie się na temat ich wartości i ewentualnych zagrożeń?

Lider w zespole - czy każdy może być przywódcą?

Dobry lider związany jest nierozłącznie z ludźmi. Osiąganie celów ma zupełnie inny wymiar, kiedy współpracuje się z grupą ludzi.

Coachingu zespołowego warto doświadczyć?

Organizacje poszukują sposobów na zwiększanie swojej efektywności biznesowej. Czy coaching zespołowy może być tutaj użyteczny?

Toksyczne zdrowie

Zdrowa żywność - raport EWG "Dirty Dozen"

Environemntal Working Group to amerykańska organizacja non-profit zajmująca się ochroną środowiska i specjalizująca w badaniach i rzecznictwie w...

Dni wolne od pracy w 2017 roku

W 2017 roku wypada 13 dni wolnych od pracy ustawowo. Sprawdź, który dzień pracodawca musi oddać pracownikowi w innym terminie.