Dziennik Przedsiebiorcy

Większość przedsiębiorców prowadzących własną działalność gospodarczą z czasem decyduje się na zatrudnienie pracowników, którzy przyczynią się do rozwoju firmy oraz wzrostu jej wydajności. Każdemu dobremu pracodawcy powinno zależeć na stworzeniu długofalowych relacji pracowniczych. Jednak same chęci i dobre wynagrodzenie mogą okazać się niewystarczające do zatrzymania pracownika w firmie. Tutaj potrzeba czegoś więcej - unikania błędów w zarządzaniu, które potęgują ryzyko odejścia dobrego i wykwalifikowanego personelu.

Odejście pracownika - najczęstsze przyczyny

Powodów przyczyniających się do odejścia pracowników jest wiele. Wśród najczęściej wskazywanych jest brak możliwości rozwoju i awansu. Kolejny powód to zbyt niskie wynagrodzenie, które motywuje kadrę pracowniczą do poszukiwania nowego etatu z wyższą pensją. Następna na liście jest rutyna, która nie daje zatrudnionym poczucia spełnienia zawodowego. Jest to główny bodziec dla osób ambitnych i kreatywnych, które chcą od życia czegoś więcej niż tylko monotonii. Czwartą i chyba najczęstszą przyczyną jest zły kontakt z szefem/przełożonym oraz pozostałymi pracownikami. Ostatniemu z tych motywów zostanie poświęcony kolejny akapit.

Odejście pracownika a postawa szefa

Jak już uprzednio podkreślano, stosunek przełożonego względem pracowników jest niezwykle istotny. Brak wypracowania pracowniczych więzi i konflikt interesów z reguły są siłą napędową do poszukiwania nowego miejsca pracy. Jakich błędów unikać, by pracownik chciał pozostać w firmie na dłużej?

Zła organizacja i brak komunikacji

Kierownik, który nie potrafi zorganizować pracy zespołu oraz jest niekomunikatywny, to największa zmora zespołu. Taka postawa jest przyczyną frustracji pracowników, którzy nie mają jasno określonych zadań, przez co ich praca - w ich odczuciu - jest nieefektywna i bezcelowa. Nie bez znaczenia pozostaje również dobra atmosfera na linii przełożony-podwładny.

Brak kompetencji

Jak wiadomo, nie każdy nadaje się na lidera. Dobry szef powinien posiadać zarówno kompetencje twarde jak i miękkie, które przyczynią się do sprawowania pieczy i mobilizowania do efektywnej pracy zespołu.

Kompetencje twarde - to takie, które można potwierdzić świadectwami, dyplomami oraz certyfikatami, np. ukończone uczelnie, kursy, szkolenia.
Kompetencje miękkie - to ogólnie pojęte umiejętności psychospołeczne, np. odporność na stres, zarządzanie czasem, asertywność.

Menedżer bez odpowiedniego wykształcenia oraz umiejętności psychospołecznych ma marne szanse na utrzymanie przy sobie pracowników.

Nieodpowiedni charakter kierownika

Wbrew pozorom cechy, jakimi odznacza się przełożony są niezwykle ważne. Może okazać się bowiem, że na niektórych pracowników sposób podejścia kierownika działa jak płachta na byka, przy czym pozostała część zespołu może być zadowolona z kontaktów z przełożonym.

A więc menedżer musi niekiedy panować nad swoim temperamentem, by nie odstraszyć naprawdę wartościowych pracowników.

Negatywne nastawienie do pracy

Menedżer, który traktuje swoją pracę jak przykry obowiązek automatycznie podchodzi do niej negatywnie. Takie podejście zaraża - pracownicy niechętnie wykonują swoje obowiązki i jak na szpilkach wyczekują aż zegar wybije godzinę 16, by móc ewakuować się do domu. Ale działa to też odwrotnie - gdy kierownik jest zmotywowany do pracy, podchodzi do niej z sercem i pasją, to postawa taka wzbudza chęć działania również w pracownikach.

Brak dbałości o rozwój

W sytuacji, gdy szef nie dba o rozwój swoich pracowników, może wywoływać w nich uczucie niedowartościowania. Motywując pracowników do podnoszenia kwalifikacji, udziału w szkoleniach i kursach buduje w nich świadomość, że są kimś ważnym dla firmy, na kim można opierać jej przyszłość. Takie podejście z pewnością zwiększy ich zaangażowanie w wykonywaną pracę.

Angelika Borowska
WFirma.pl
www.wfirma.pl

Komentarze  

Andy
@ Andy 08.01.2019 11:06
Hedef kitlenize ulaşın, kazancınızı ve itibarınızı bizimle arttırın. Sosyal Medya Danışmanlığı,
Twitter, Facebook, Instagram hizmetleri ve çözümleri.
med.gen.tr
https://med.gen.tr/instagram-begeni-satin-al/

my web blog ... beğeni satın al: https://med.gen.tr/instagram-begeni-satin-al/
Nigel
@ Nigel 29.10.2018 12:09
I see you don't monetize your page, don't waste your traffic, you can earn additional cash every month.

You can use the best adsense alternative for any type of web[cenzura] (they approve all web[cenzura]s), for
more details simply search in gooogle: boorfe's
tips monetize your web[cenzura]

My web blog - BestElsie: https://CleverGordon.blogspot.com
Suzette
@ Suzette 21.08.2018 06:47
Hi. I see that you don't update your [cenzura] too often. I
know that writing content is time consuming and boring.
But did you know that there is a tool that allows you to create new articles using existing content (from article directories or other
pages from your niche)? And it does it very well.
The new posts are high quality and pass the copyscape test.
Search in google and try: miftolo's tools

my page BrittneyJuicy: https://NolanSick.wix.com

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Moda na historię - rozmowa ze Zbigniewem Nojszewskim

Prezes Stowarzyszenia Hoteli Historycznych opowiada co sprawia, że hotele funkcjonujące w obiektach historycznych cieszą się rosnącą popularnością

Menadżer w podróży - jak ułatwić sobie wyjazd

Oto lista narzędzi i aplikacji, które pomogą szybko wszystko rozplanować, aby wyjazd był efektywny nie tylko pod względem interesów

Budowanie zaangażowania pracowników - porady dla managerów

Wiele organizacji poszukuje drogi do jej zwiększenia, wierząc, że jest to dobry kierunek do realizacji strategii biznesowej i budowania lojalności...

Dni wolne od pracy w 2017 roku

W 2017 roku wypada 13 dni wolnych od pracy ustawowo. Sprawdź, który dzień pracodawca musi oddać pracownikowi w innym terminie.

Lider w zespole - czy każdy może być przywódcą?

Dobry lider związany jest nierozłącznie z ludźmi. Osiąganie celów ma zupełnie inny wymiar, kiedy współpracuje się z grupą ludzi.

Mediacja - najlepszy sposób rozwiązywania spornych sytuacji?

Polubowne rozwiązanie sporów stało się w ostatnich latach modne, głównie przy okazji wprowadzenia do polskiego porządku prawnego instytucji mediacji

Budowa własnego domu, pogodzenie własnych potrzeb z ekologią

Dzięki wielu dostępnym na rynku technologiom budowy domów jesteśmy w stanie stworzyć dom ciepły i jednocześnie energooszczędny.

Wygląd i prezencja biura - jaki ma wpływ na pracownika?

Zastanawiając się nad komfortem pracy zadajemy sobie pytanie - jaki wpływ na pracownika ma wygląd i prezencja biura?