Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 15.06.2014

KW_TAGS

Choć wydaje się, że to pieniądze dają największą satysfakcję z pracy, a tym samym i motywację do działania, zagłębiając się dalej w temat okazuje się, że jest to myślenie na bardzo krótką metę, bo nagroda musi motywować pracownika przez 30 dni w miesiącu, a nie tylko w dniu wypłaty.

Wysoka wydajność i zaangażowanie w sprawy przedsiębiorstwa to najważniejsze cechy, jakimi powinien się charakteryzować dobry pracownik, ale często jest tak, że motywacja spada proporcjonalnie do przepracowanych lat. I co wtedy? Wysokie wynagrodzenie nic tu już nie zmieni, konieczne są tak zwane czynniki pozapłacowe, które na nowo pobudzą ducha walki i zagrzeją do działania.

A trzeba pamiętać także o tym, że pracownicy oprócz zadowalającej pensji chcą:

  • Poczucia bezpieczeństwa.
  • Miłej atmosfery i dobrych relacji.
  • Prestiżu firmy i samego stanowiska pracy.
  • Rozwoju umiejętności własnych.
  • Awansu i jasnej ścieżki kariery.
  • Wyzwań i ciekawych obowiązków zawodowych.
  • Możliwości podejmowania decyzji.

Widać z tego jasno, że istnieje wiele obszarów, nad którymi da się popracować, by pracownik czuł się zintegrowany z obszarem pracy i jednocześnie harmonijnie współpracujący. Tego typu celów nie da się osiągnąć bez odpowiedniej inwestycji w wiedzę pracowników. Tu liczy się mądrze dobrane szkolenie (często z trenerami osobistymi/personalnymi), aby wyciągnąć na światło dzienne cały wachlarz możliwości zasobów ludzkich.

Szkolenia i kursy muszą:

  • wzmacniać kompetencje pracowników i jego samoocenę,
  • dostarczać nowych rozwiązań do zastosowania w organizacji/firmie,
  • umacniać pozycję pracownika poprzez wyposażenie go w umiejętności praktyczne i teoretyczne, 
  • uczyć poszukiwania wiadomości i pogłębiania wiedzy we własnym zakresie,
  • motywować do podejmowania wyzwań na drodze do awansu.

Właśnie takie założenia spowodują, że pracownik cały czas będzie pracował nie tylko na sukces firmy, ale również na swój własny. Awanse, premie, możliwość decydowania o istotnych sprawach, a także partnerstwo z przełożonymi to doskonałe narzędzia w rękach pracodawców, które można umiejętnie dozować, a dzięki temu przywiązywać pracownika do miejsca pracy. Nikt przecież nie chce utracić stanowiska, gdzie panuje miła atmosfera, gdzie dba się o ścieżkę kariery oraz o satysfakcję finansową. Taki pracownik dwa razy się zastanowi zanim odejdzie z pracy.

Jakie powinny być szkolenia, aby uwolniły wszelkie umiejętności i możliwości pracowników?

Musimy przede wszystkim pamiętać, o tym, że motywowanie nie jest celem samym w sobie, a jedynie metodą na realizację celów, czyli na przykład uzyskanie większej wydajności i mocnego zaangażowania pracowników. Idąc tym tropem trzeba pamiętać, że samo szkolenie nie wystarczy, bo to właśnie po nim musi nastąpić najważniejsza część realizacji planu, czyli „wręczenie czynników pozapłacowych” oczywiście dopiero po udowodnieniu, że szkolenie przyczyniło się do wzmocnienia wiedzy i umiejętności w praktyce. Motywacja owszem, ale i realne działanie.

Szkolenia muszą składać się z pewnych elementów technicznych, aby przyczyniły się do motywowania pracowników. Wśród najważniejszych elementów należy wymienić:

1. Analiza oczekiwań, co do efektów końcowych.

Podstawowym celem większości szkoleń jest zwiększenie wiedzy z danej dziedziny, ale nie tylko – nie możemy zapomnieć, że przyświeca nam cel wyższy, a mianowicie długofalowa motywacja, która ma stanowić podwalinę zmian w wypełnianiu obowiązków zawodowych przez pracownika. Tu także rodzą się dwa główne kierunki wywołania zmian: dla pracownika sukcesem poszkoleniowym będzie awans, czy premia, natomiast dla pracodawcy zwiększony zakres obowiązków, które może powierzyć wyszkolonej osobie. Dopiero ujęcie tych dwóch zmiennych, tych najważniejszych oczekiwań pozwoli na przygotowanie odpowiednich paneli szkoleniowych.

2. Bogaty scenariusz zajęć z uwzględnieniem różnych metod nauczania.

Sprawnie przygotowany program nauczania to podstawa, do tego należy już na samym początku szkolenia sprawdzić stan wiedzy uczestnika na tak zwanym „wejściu”, by na sam koniec móc sprawdzić stan wiedzy na „wyjściu”. Metody należy dobierać do tematyki szkolenia, a także wielkości grupy, im więcej metod aktywizacyjnych tym lepiej, natomiast tak zwane wykłady należy ograniczyć do minimum. Ostatnim etapem w ocenie rezultatów szkolenia jest ocena wpływu szkolenia na pracę zawodową jego uczestników. Ocena taka powinna być przeprowadzona kilka miesięcy po szkoleniu (do pół roku) może mieć formę ankiety i powinna zawierać również opinię pracodawcy, co do oceny postępu pracowników po szkoleniu.

3. Przeprowadzenie ewaluacji szkolenia.

Nie można zapomnieć o tym, że trener powinien przedstawić tzw. raport poszkoleniowy i wskazać dalsze obszary do opanowania przez pracownikami. Firma szkoleniowa powinna skrupulatnie ocenić długofalowe efekty szkolenia i jego wpływu na cele biznesowe organizacji. Ewaluację przeprowadza się najczęściej po 6 – 12 miesiącach, czyli wówczas, gdy da się już oszacować chociażby ilość pozyskanych nowych klientów przez uczestnika szkolenia.

Czy szkolenia i kursy motywują do pracy?

Oczywiście, że tak, ale nie mogą to być pierwsze z brzegu szkolenia, a skrupulatnie dobrane programy edukacyjne dla firm (szyte na miarę). Możliwość skorzystania z udziału w nich na koszt pracodawcy, to dodatkowa marchewka, bo przecież pracownicy oszczędzają. Kursy dają również możliwość poznania nowych ludzi, stanowią odskocznię od codziennych zajęć zawodowych, napędzają do działania – jednym słowem zachęcają do wydajnej i twórczej pracy, bez nich motywacja byłaby niemożliwa.

Małgorzata Michalska
Redakcja serwisów internetowych
Szkolenia24h.pl

Komentarze  

Holley
@ Holley 04.09.2018 10:21
Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit
and sources back to your webpage? My blog [cenzura] is in the very same niche as yours and my visitors would really benefit
from a lot of the information you provide here.
Please let me know if this ok with you. Cheers!

Also visit my page ... Vytoplex: http://[cenzura]akba rd.kz/festival/user/ JaclynConnor601/

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Biznesplan

Nagradzaj swoich pracowników! - systemy motywacyjne

Różnorodność i ilość nagród zależy przede wszystkim od możliwości firmy i od przyjętego przez nią systemu motywowania pracowników.

Etat czy samozatrunienie - kto marzy o umowie o pracę?

Osoby pracujące na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz samozatrudnione wybierają tę formę tylko dlatego, że nie mogą liczyć na etat?

ajprodukt

Źle zaprojektowane biuro: jak kosztowne może być dla firmy?

Niewłaściwie zaprojektowane stanowisko i złe nawyki pracowników są głównymi przyczynami problemów wynikających z siedzącego trybu pracy.

Joga na nadwagę

Praktycznie z każdej strony jesteśmy otoczeni receptami na zdrowy tryb życia. Jak mamy się odżywiać, ile powinniśmy wypoczywać, jaki sport powinniśmy...

Jak dbać o środowisko? - 5 sposobów na życie z myślą o naturze

Gdyby poddać recyklingowi wyłącznie niedzielne wydania tych magazynów, bylibyśmy w stanie ocalić pół miliona drzew tygodniowo. Z tego typu problemami na...

Budowa własnego domu, pogodzenie własnych potrzeb z ekologią

Dzięki wielu dostępnym na rynku technologiom budowy domów jesteśmy w stanie stworzyć dom ciepły i jednocześnie energooszczędny.

Moda na historię - rozmowa ze Zbigniewem Nojszewskim

Prezes Stowarzyszenia Hoteli Historycznych opowiada co sprawia, że hotele funkcjonujące w obiektach historycznych cieszą się rosnącą popularnością

zdrowie w ziemie

Jak utrzymać dobrą formę przez zimę

Zima to nie jest dobry czas na odchudzanie. Mróz za oknem, długie wieczory i ciepłe kaloryfery skłaniają do tego, żeby docenić smak chipsów, popijanych...