Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 06.01.2015

KW_TAGS

odsetki-od-kredytu-kalkulator

Przedsiębiorcy mogą zaciągnąć kredyt na sfinansowanie bieżących wydatków firmowych, zakup środków trwałych i innych inwestycji. Jak należy rozliczyć raty, odsetki, ubezpieczenie oraz koszty prowizji firmowego kredytu? Wyjaśniamy poniżej.

Kredyt na cele firmowe

Podatnicy mogą zaciągnąć kredyt zarówno jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jak również jako osoba prywatna. Jednak ta kwestia nie ma większego znaczenia. Najistotniejszy jest tutaj cel, na jaki zostały przeznaczone środki.

Kredyt firmowy - rozliczenie

Prowizja i ubezpieczenie kredytu firmowego:

Zaciągnięcie kredytu wiąże się z pobraniem przez bank prowizji oraz niekiedy z obowiązkiem jego ubezpieczenia. Tego typu wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że dotyczą kredytu zaciągniętego na cele firmowe oraz że zostały opłacone.
Fakt ten wynika z art. 23 ust. 1 pkt 33 ustawy o PIT.

Jeżeli kredyt ma związek z zakupem środka trwałego, opłacona prowizja i ubezpieczenie poniesione przed datą wprowadzenia środka trwałego do firmy zwiększą jego wartość początkową.

Odsetki od kredytu firmowego:

Jak pośrednio wynika z art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o PIT, kosztem mogą być jedynie opłacone odsetki od kredytu zaciągniętego na cele działalności.

Gdy kredytem został sfinansowany zakup środków trwałych, odsetki uregulowane do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania zwiększą jego wartość początkową, od której będą dokonywane odpisy amortyzacyjne. Odsetki zapłacone w kolejnych okresach będą podlegały bezpośredniemu wykazaniu w KPiR, w dacie faktycznej płatności. Odpowiednią do wykazania tego typu kosztu podatkowego jest kolumna 13 księgi - pozostałe wydatki.

Rata kredytu firmowego:

Rata kapitałowa kredytu nie stanowi kosztu podatkowego, jest on bowiem zwykle ujmowany na podstawie dokumentu zakupu lub, w przypadku środków trwałych, na podstawie dokonywanej amortyzacji.

Reasumując, wydatki związane z zaciągnięciem kredytu firmowego mogą stanowić koszt podatkowy, o ile są gospodarczo uzasadnione. Należy pamiętać, że w celu zewidencjonowania w KPiR odsetek, prowizji czy ubezpieczenia kredytu niezbędne jest ich opłacenie.

Angelika Borowska
WFirma.pl
 

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

condohotel - osiedle

Condo - niedoceniana inwestycja, dlaczego warto?

Sprawdź, czy pomysł wspólnego kupienia hotelu może być opłacalny, czy wiesz czym jest system condo (aparthotele) i na jakich zasadach działają?

Płatność kartą

Płatności kartą czy gotówką? Za i przeciw

Coraz bardziej powszechne stają się płatności kartą zbliżeniową.Tylko 25% osób, które posiadają kartę płatniczą, nie korzystają z niej przynajmniej raz...

bizoncapital

Platforma pożyczkowa szansą dla firm zaniedbanych przez banki?

Okresowe lub stałe problemy z płynnością to smutna codzienność większości polskich przedsiębiorstw. Prawie co drugi przedsiębiorca w kraju jest bez...

czek

Kredyt vs grant – finansowanie inwestycji

Niezależnie czy ubiegamy się o przyznanie kredytu inwestycyjnego, czy grantu, należy...

bank-vs-msp

Kredyty dla firm, nierówna walka - BANK VS. MŚP

Dynamika przyrostu kredytów dla przedsiębiorców indywidualnych w bankach spada wyraźnie już od 7 lat, spadki od 2012 roku są już tylko wynikiem polityki...

Firmowe konto bankowe - jak je wybrać?

Konto bankowe to niezbędne wyposażenie każdej, nawet jednoosobowej firmy. Jest ono potrzebne przede wszystkim do regulowania należności względem urzędu...

Pałac inwestycja w zabytki

Inwestycje w zabytki - od strony zarówno biznesowej jak i emocjonalnej

Hotele w zabytkach to temat obszerny i niejednorodny, z punktu widzenia realizacji głównego celu w jakim podjęto się kosztownego remontu, a więc zysku.

Zmiana dostawcy prądu

4 powody, dla których warto zmienić sprzedawcę prądu w firmie

Zastanawiasz się nad zmianą sprzedawcy energii elektrycznej, jednak nie jesteś przekonany, czy naprawdę warto decydować się na ten krok?